poging tot multilogue (Re: Scapegoat en mijmeren)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jul 29 17:53:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk:

|De 'afgunst over de vergoedingen' betreft het financieel gewin
|dat middels 'liegen, of de waarheid verdraaien' tot stand is
|ge-/kan komen. Dat wordt van niemand geaccepteerd, en zeker
|niet van een bewindsvrouwe in spé.

Henk, de rechtspositie van kamerleden die om een of andere reden
aftreden is royaal. Zoals ook de vergoeding voor de kamerleden royaal
is. Ik vind het belachelijk dat iemend 92.000 euro jaarlijks kan
verdienen met af en toe wat vrijblijvends roepen en zich te drukken.
Zoals bepaalde leden in de LPF-fractie nu lijken te doen. (Fortuijn;
twee daagjes per week in Den Haag is meer dan voldoende. Prima, dan ook
twee daagjes vergoeding). Janmaat maakte het helemaal bont; die kwam
bijna nooit opdagen en toucheerde wel zijn vorstelijke wedde. Verder is
het absurd, vergeleken bij de rest van de maatschappij, dat iemand van
laten we zeggen 55 jaar oud evenveel verdient als een beginnend
kamerbroekje dat nauwelijks opleiding heeft en alleen maar goed ligt in
een of andere politieke partij. Geen enkel bedrijf zou zo iets
goedkeuren.

Maar zo is het. Net als die wachtgeld-regeling. Die is zoals die is, en
ook Bijlhout kan daar gebruik van maken. Als jij een nieuwe baan krijgt
en na een dag werken krijg je een ongelukje en je schuift zó een
regeling in die je inkomensderving compenseert, kan je buurman ook
zeggen: die Henk, die heeft maar één dag gewerkt en loopt nu al te
trekken van de staat.

Maar zo zijn die regelingen nu eenmaal. En daar is eigenlijk niets mis
mee, want ze maken geen onderscheid tussen mensen. Recht is recht. Zo
ook uitkeringsrecht.