poging tot multilogue (Re: Scapegoat en mijmeren)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jul 29 14:05:54 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:37 29-07-2002 +0200, Erik van Buiten wrote:

>Fout is fout, goed is goed. De mens is te nietig om de nuancering tussen
>verschillen de situaties en verschillende omstandigheden te kunnen
>beoordelen.

Toch is deze nuancering een van de pijlers van het strafrecht. Waarom anders hogere en lagere straffen? Waartoe het onderscheid tussen overtredingen en misdrijven? Waarom strafuitsluitingsgronden, schuld-uitsluiting (avas) of rechtvaardigingsgronden? Allemaal gebaseerd op de gedachte dat feiten, omstandigheden, intenties en andere geestestoestanden van invloed zijn op de verwijtbaarheid en dus op de mate van "goed' en "fout". Het is de rechter (inderdaad een beetje God op aarde...) die in dit soort afwegingen zijn weg moet zoeken.

De mate van verwijtbaarheid geeft bij mij de doorslag. Nogmaals: Bijlhout was en is fout, maar niet fouter dan vele anderen die wèl op bestuursposten zijn blijven zitten. Daartegen, en nergens anders, richtte zich mijn mijmering.

ps 1 september ben ik met vakantie, maar ik steun de motie.