poging tot multilogue (Re: Scapegoat en mijmeren)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jul 29 10:59:40 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 08:27 29-07-2002 +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Je kunt beter mijmeren over de vraag waarom je mevrouw
>Bijlhout probeert af te schilderen als zondebok, als
>slachtoffer van gehuichel in de politiek. Terwijl ze nu juist
>onderuit is gegaan door haar eigen gelieg en gebluf.

U hebt weinig begrepen van mijn mijmering. Geeft niet. In Jip en Janneke taal:

1. ze was stout in Suriname: staat vast
2. ze heeft gejokt: staat vast
3. dat is erg, roept iedereen, dus het is zo
4. ze moet (dus) weg: want bewindslieden mogen niet jokken

so far zo good (J+J spreken Engels)

Gehuichel noem ik het wanneer anderen ook last hebben van kweetnietmeer of van kanmenietsmeerherinneren (diverse enquetes). Of Srebrenica; ook veel, veel geheugenverlies: "ik was er niet bij", en "oei stom" (filmrolletjes). En "ik ging daar niet over" enz.

Wie met een regime heeft geheuld die miljoenen doden op zijn naam heeft staat (Sovjet unie) is minstens zo stout als Mevrouw Bijlhout.
Wie met moorddadige rechtse regimes in Latijns Amerika heeft geheuld is net zo stout als mevrouw Bijlhout. Wie daarover liegt of zich niets meer kan herinneren moet, ergo, ook weg.

Mevrouw Bijlhout was stout, dat staat vast. En ze heeft gejokt. Ook dat is stout. Maar niet stouter dan heel veel mensen die ook gejokt hebben ook verkeerde regimes steunden en wèl zijn weggekomen.

Zoiets noem ik gehuichel.

Over de Molukken; vele eilanden zijn zeer rustig. Er zijn duizenden eilanden op Molukken. Met Aiola heb ik goede ervaringen.