Smaadschrift en mogelijke aangifte

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jul 26 14:56:09 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:53 26-07-2002 +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Ja, nu rakel je een oude koe op, en dus moet ik er helaas
>weer iets over zeggen. Jij hebt je voorgedaan als DB.NL
>bestuurder, terwijl je dat statutair niet was. Liegen dus.

Mijnheer van den Muijzenberg.

Ik sommeer u binnen een termijn van twee weken uw smaad tegen mij te herroepen, publiekelijk. Bij gebreke waarvan ik aangifte zal doen nij de politie regio Amstelland wegens smaad en/of laster.

Motivatie:

Het opzettelijk aantasten van iemands eer of goede naam door verspreiding van een bepaald feit is een misdrijf: smaad. Als dat schriftelijk gebeurt, en publicatie op een website is "schriftelijk", maakt de dader zich schuldig aan smaadschrift. Een verdediging tegen smaad is dat het verweten feit waar is, en dat het in het algemeen belang was om dit feit te verspreiden. Wat precies dit "algemeen belang" is, is vrijwel geheel afhankelijk van het geval. Een verwant misdrijf is laster: het opzettelijk verspreiden van iets waarvan de dader weet dat het een leugen is.

U beschuldigt mij publiekelijk van leugens en van liegen en bedriegen, stellendd dat ik geen bestuurder zou zijn van de Stichting DB.NL. U heeft geen bewijs geleverd. U stelt dat ik me ten onrechte als bestuurder presenteer, en baseert daarop uw smaadschrift. De Kamer van Koophandel Amsterdam geeft het tegenbewijs. Daaruit blijkt dat ik bestuurder ben.
U maakt u dus schuldig aan het opzettelijk verspreiden van leugens. En derhalve aan het opzettelijk aantasten van mijn eer en goede naam. U pleegt daarmee een misdrijf.

Tegenbewijs:

"Dossiernummer: 41216308      Blad 00001

Uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Amsterdam

Deze gegevens zijn bijgewerkt tot 26-07-2002 07:00:35
Rechtspersoon:
Rechtsvorm                  :Stichting
Statutaire naam             :Stichting Digitale Burgerbeweging Nederland
                             in liquidatie
Verkorte naam               :DB.NL
Statutaire zetel            :Amsterdam
Adres                       :====gewist wegen privacy bescherming== Amsterdam
Telefoonnummer              :020-==gewist===
Akte van oprichting         :02-09-1996
Ontbinding, reden ontbinding:23-11-2001, door besluit van de algemene
                             vergadering/stichtingsbestuur
Overige functie(s):

Naam                        :Westerouen van Meeteren, Adriaan Henrik
                             Lambert / 10
Geboortedatum en -plaats    :07-01-1950, 's-Gravenhage
Adres                       :==gewist wegen privacy bescherming===Amsterdam
Functie en infunctietreding :Vereffenaar, 23-11-2001
Bevoegdheid                 :Alleen/zelfstandig bevoegd
Alleen geldig indien door de kamer voorzien van een ondertekening.

  14,00                      Woerden, 26-07-2002

                             Voor uittreksel

Bron: Uittreksel-informatie Internet. Geldt niet als uittreksel in de zin van artikel 15 lid 1 van de Handelsregisterwet 1996.