Scapegoat en mijmeren

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jul 25 01:07:10 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 00:27 25-07-2002 +0200, raimond de tempe wrote:

>Hein,

Ha die Raimond, hoe is het?

>die geit is schuldeloos. Die heeft niets gedaan.

Nou, dat weten we niet, natuurlijk. Misschien heeft hij de kool niet gespaard.

>Phil Bijlhout wel.

Ja, ze is lid geweest van een naar kluppie. Accoord. Ze was 22 en vol mooie idealen. Een beetje verblind, zullen we maar zeggen.

>Die heeft op een verkeerde club gewed.

daar komt dat wedden weer. Alsof ze op een paard gewed heeft, uit berekening. Geloof er geen biet van. Volgens mij is ze uit échte bevlogenheid lid geworden van de verkeerde club. (wat gebeurt er over twintig jaar met D66-ers als blijkt dat het bombardement op Belgrado een zware oorlogsmidaad was?).

>Een club van die lawaai revolutionairen, die denken dat je wereld verbetert,
>als je de elite van oudere, lastige heren een kopje kleiner maakt.

Ja, dat dachten wij ook, in 1966, alleen wat beschaafder. We zouden het hele bestel eens eventjes opblazen. Die regenten eens een poepje laten ruiken. Heb je ooit Jan Pronks jeugdzonden wel eens bestudeerd? Toevallig heb ik een speech van hem gehoord, in 1971. In leiden. zat er zelf bij (dus niet de auditu). Wel, dat was behoorlijk van het kopjes kleiner maken van de heersende klassen.

>Maar, dat was niet alles. Ze wist het niet eens meer! Nou, dat zijn
>toch gebeurtenissen, die je in "het dorp" Suriname niet kunnen
>ontgaan zijn!

Ja, ik geef toe, dat is een raar soort geheugenverlies. Maar niet ernstiger dan al die verhoorden bij de Bijlmer-enquete en de IRT-enquete die ineens hun geheugen kwijt waren.

>En als je dat dan "vergeet", ben je al niet geschikt.

Je vergeet alle vergetelheid rond Srebrenica. Mijn God, wat wisten Voorhoeve, Kok, en zelfs van Mierlo de laatste jaren zich weinig precies te herinneren.

>En als je erover liegt, dan deugt het al helemaal niet! Denk aan
>Aantjes, die had alleen twee letters verzwegen! (Een paar wweken
>geleden werd de uitzending met hem als "het zwarte schaap" uit
>2000 nog eens herhaald. Hij is daarbij weer door het stof gegaan -
>ik vond het wel overtuigend.)

Tja, Aantjes. Zelfs De Jong gaf toe dat hij Aantjes te hard had aangepakt. Dat hij door emoties, en niet door rede werd gedreven. Aantjes die als jonge knul heimwe kreeg en via de Germaansche SS (niet Waffen SS) naar zijn moeder terug wilde. Sorry hoor, maar ik ben teveel gewoon mens om iemand zoiets zijn hele leven na te dragen. Dat hij het had verzwegen was inderdaad niet zo mooi, maar wel menselijk. Ik heb Aantjes een paar keer persoonlijk ontmoet en ik vond het een toffe, integere vent. Die indruk is me meer waard dan die heksenjacht in de pers.

>Alleen die brutale vlerk van een Joseph Luns is er goed mee
>wegekomen, met die kletspraat dat zijn broer lid was geweest van
>de NSB.

Ja. En Claus? En Bernhard? Die laatste niet alleen wegens alle jarendertig-zonden, maar ook om de Lockheed-affaire. De waarheid verdraaien? Die man kon er ook wat van.

>Het geeft mij het beeld dat die LPF toch duidelijk een (hopenlijk
>deel-) verzameling mensen telt die baantjes jaagt.

Zonder meer. Da's duidelijk vanaf het prilste begin.

>Ofwel die ambitie belangrijker vinden, dan strak en netjes werken, met een
>grote juridische kennis.

Geldt dat niet voor menig kamerlid? Wie gaat er nog het parlement in uit oprechte gedrevenheid? De meesten hebben de ambitie een leuke CV op te bouwen, later gunstige carrièrestappen te kunnen maken, een beetje publiciteit te genereren. Helaas hebben de carriere-politici het gewonnen, als genus, van overtuigings-politici. Daar heb ik me maar bij neergelegd.

Nee, dat hutje in Indonesië blijft trekken. Al dat ego dat de politiek is gaan domineren, brrrrr.