Bescherm de kleine zelfstandigen!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jul 22 16:01:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:17 22-07-2002 +0200, Maarten Bessem wrote:

>Ik analyseer hetgeen jij mij voorschoteld en probeer dat sec te doen.

Wat is sec? Waardenvrij? Dat geloof ik niet. Ik bespeur onder jouw sec-heid wel degelijk een politieke stellingname.

>Natuurlijk gaat mijn hart uit naar mijn medemens, maar om dan maar een
>ander medemens aan te klagen gaat mij te ver.

Het is wel een van de principes van de rechtspleging...;-)

>De richting waarin ik naar
>een oplossing zoek, is wat mij betreft gepassioneert.

Dus sec-gepassioneerd? Ik kan met je meegaan.

>Hartstikke mooi Hein; ik pleit ervoor dat we zo sociaal moeten zijn dat
>iedereen waar dan ook vandaan in nederland een winkel zou moeten kunnen
>openen.

Ik ondersteun deze motie, maar hij gaat voorbij aan mijn (e)motie: de handhaving van winkels (bedrijvigheid) die bedreigd wordt door machtsgebruik (misbruik) op een zogenaamd vrije markt.

>beetje overdreven is. Je doelt kennelijk op de 10 jaarstermijn en de
>verruiming van de opzeggingsgronden. Deze zaak gaat over
>huurprijsaanpassingen.
>>
>Nee Hein, de 10 jaars termijn is uitsluitend de termijn waarin geen der
>partijen een huurprijsaanpassing kan verlangen;

Oh. Ik meende dat je het had over de verhuurder die gedurende een periode van tien jaar na ingangsdatum van de huurovereenkomst slechts twee opzeggingsgronden heeft. (Klopt dit? Ik ben al enige tijd non-actief als jurist). Wat betreft de huurprijsaanpassing meen ik dat elk jaar een huurprijsaanpassing plaatsvindt op basis van de consumentenprijsindex. Of zit ik hier helemaal fout? Ook kan via de kantonrechter een huurprijsaanpassing worden gevorderd. Dit als de huurprijs niet meer corresopndeert met de markthuur ter plaatse.

>na ommekomst van die
>termijn loopt de huurovereenkomst gewoon voor onbepaalde tijd door.

Gaat dus toch over de termijnen. Ik heb het over de huurprijsaanpassingen.

>in de hoofdstad. En ja, dat geeft precies aan dat er politieke keuzes aan
>dit soort ontwikkelingen ten grondslag liggen. daarom is mijn  oproep ook
>politiek, niet juridisch (ben geen advocaat).
>
>Tuurlijk, maar je klaagt wel even de verhuurder aan die nota bene ook
>onderhevig is aan die politieke keuzen. Voor dan een ander betoog!

Neen, want de verhuurder speelt het in casu bikkelhard. dat klaag ik aan. Het gaat om een staatssecretaris, iemand die een voorbeelfunctie heeft. Daar heb ik het over. Mijn grote zorg is dat het keiharde gaan voor geld en macht van de LPF gaat leiden tot een nóg hardere, nóg onrechtrvaardiger samenleving. Ja, ik ben enigszins links in dezen.

>Als je gaat ingrijpen om de zwakkere middenstanders te helpen, wordt je
>door hen uitgekleed waar je bijstaat.

Wat is dit nu weer voor onzin. Hoe kom je aan deze wijsheid?

>Je reageert maar op één van mijn twee suggesties?

Ja, die tweede doe ik in een tweede termijn.