Bescherm de kleine zelfstandigen!

Maarten Bessem maarten at BESSEMENPARTNERS.NL
Mon Jul 22 14:09:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Ja ik vind het een tekortkoming als je 9 uur achter de toonbank staat om ondermaats te presteren. Niets ten nadele van het echtpaar X, maar dit is niets anders dan het verdwijnen van fabrieksbanen door de technologie revolutie toendertijd. Er was niets mis met de arbeiders alleen was de produktiviteit te laag om nog te kunnen concurreren. Je zegt dat ik mij te formeel opstel en dat de praktijk anders is dan dat het door de wetgever is bepaald en dan haal je de VS erbij om dat te staven? Appels en peren Hein! Binnen de VS zijn huurder en verhuurder helemaal niet beschermd. Daar wordt naast het ene winkelcentrum zo een ander gebouwd wat net iets groter is, de huurder pakt zijn biezen en de verhuurder bekijkt het maar. In nederland kan de huurder zijn lokatie min of meer verlaten wanneer hij dat wil, terwijl de verhuurder het tot in de lengte van dagen het aan de zittende huurder moet verhuren.

Je standpunt in deze is conservatief, terwijl er ook progressieve oplossingen zijn. Voorheen was het winkelarsenaal in de hoofdstad namelijk veel groter, elke leek kan dat zien aan de grote hoeveelheid historische panden met ongebruikte winkelpuien in evenzoveel historische straatjes en zelfs grachten. Thans is het aanbod beperkt omdat we op politieke gronden hebben besloten om die objecten te ontdoen van hun winkelfunktie. Als we besluiten het aanbod te verruimen dan heeft dat een gunstig effect op a) de meerkeuze m.b.t. lokatie en b) de huurprijsontwikkeling. Als je je het lot van deze winkeliers aantrekt, pleit dan bijvoorbeeld voor randstedelijke winkelcentra, waardoor de landelijke winkelketens het centrumgebied links zullen laten liggen. Dan is er ruimte te over voor elk echtpaar dat 9 uur achter de toonbank wil staan.

Het is de politiek die deze beperkingen in het aanbod willens en wetens heeft bewerkstelligd. Maar ga gerust donquichotten. Noblesse oblige.