Analyse hedendaags populisme

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jul 17 16:02:05 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:09 14-07-2002 +0200, Henk Vreekamp wrote:

>Ik sprak je er heden op die Ongehoord meeting al over: die schaalmethoden van de Frankfurter Schule waren wel degelijk *kwantitatief* (metend) en positivistisch (geloof hechtend aan het meetbare etc.). Dat ze een en ander deden vanuit een bepaalde theorie doet daaraan niets af.

Vanuit een theorie werkend is niet het criterium. Veel kwantitatief (empirisch) onderzoek werkt vanuit een nulhypthese, dus een theorie. Het criterium is: werken ze vanuit een politieke en/of morele stellingname? En dat doen ze: de autoritaire karakterstructuur is niet iets dat objectief wordt gemeten, maar is iets dat verwerpelijk is. Überhaupt is het belangrijk, volgens de Frankfurters, "Kritische Theorie" te formuleren.
"De kritische theorie zelf gaat uiteraard ook van bepaalde vooronderstellingen uit, die geformuleerd worden als het streven naar een geëngageerde wetenschap, een rechtvaardiger maatschappij, uit uitbannen van vooroordelen etc". (Prof. Dr.K. Kuypers, Encyclopedie van de filosofie). Deze voordorstellingen, deze geëngageerdheid maken de FS tot een kwalitatieve school.
Het is de onderzoeksopzet die bepaalt of een onderzoek kwalitatief dan wel kwantitatief van karakter is. Dit sluit niet uit dat binnen een kwalitatief kader kwantitatieve elementen (metingen) kunnen zitten. Adorno werkte zo, maar er zijn andere voorbeelden. Een extreem voorbeeld: in het Chili van Pinochet werd veel becijferd en gemeten om aan te tonen dat er een linkse samenzwering gaande was. Die samenwering die "aangetoond" was (kwantitatief) werd vervolgens met harde hand "uitgeroeid".