Haalt PvdA ons in? (over partijleiderschap)

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Mon Jul 15 14:16:10 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Laat ik duidelijk zijn, D66 beschikt niet over 1 persoon die over al die
door jou genoemde stijlen in zich heeft. Daarom vertrouw ik liever op een
strategie die ruimte biedt aan meedere personen die intern en extern
gezichtsbepalend zijn voor D66, maar dan dus ook in de politieke
processen/discussies  binnen D66.

Overigens was jij het die eerder aangaf in deze mailwisseling dat de positie
van partij-leider een niet-formele rol is, die geldt als een soort
ambassadeursrol, woordvoerder etc.
Ik citeer uit je mail van 11 juli: >Wel kan je stellen dat de partijleider
een soort woordvoerder is: het gezicht van de partij. Het is een belangrijk
ambassadeursfunctie, en ook een bepalende functie als het gaat om politieke
koers.> einde citaat.

Zoals ik de leden van D66 ken is binnen de partij geen behoefte aan een
persoon die we allemaal op een voetstuk kunnen plaatsen om daar slaafs
achteraan te lopen. Daarvoor zijn  m.i. de leden te eigengereid/eigenwijs,
te kritisch en te individualistisch. En dat is maar goed ook! D66 moet zich
niet afhankelijk maken van 1 persoon, daar komt ellende van, zie de erfenis
van Van Mierlo. Ik bewonder die man enorm, maar zoals ik al op de site van
Ongehoord.net heb gesteld, in de schaduw van zo'n man groeit er niet zoveel.
En daarom zitten we nu met de gebakken peren.

Daarom wil ik in de partij-top meerdere personen zien die het vermogen
hebben om voorop te lopen in interne en externe discussies, ruimte geven aan
(meningen van) anderen en verwoorden wat er binnen de partij leeft. Ik wil
eenheid in verscheidenheid, in gedachten, in werkwijze en in personele
invulling.

Groeten, Erik