Haalt PvdA ons in? (over partijleiderschap)

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Mon Jul 15 11:32:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein wrote:
>Maar in één ding hebben Erik en jij gelijk: als er niets is kan het ook
niet gemobiliseerd worden. Empowerment is onmogelijk zonder verborgen power.

Beste Hein en Lenny,

Volgens mij stellen jullie dat dat velen aangewezen kunnen worden om leiding
te geven, maar dat slechts weinigen geloofwaardig als echte leider, met alle
aspecten daarbij, kunnen functioneren.
In de politiek is leiderschap niet afhankelijk van de acceptatie van een
klein groepje betrokkenen (zoals een fractie), maar van acceptatie bij
miljoenen geinteresseerden (kiezers). Dat maakt dat relatief kleine
tekortkomingen van een leider worden uitvergroot en de acceptatie van een op
zich redelijk capabel leider tot nul kunnen reduceren. En daarmee ook de
acceptatie van zijn partij. Zie Melkert en de PvdA.

Ik meen dat werkelijke "grote" partij-leiders dun gezaaid zijn. D66 moet dus
niet op zoek naar een nieuwe Van Mierlo, maar moet bredere herkenbaarheid
creeeren. Ik wil dus absoluut niet dat Thom de Graaf wordt weggewerkt (zoals
diversen op deze lijst), maar ik wil meerdere herkenbare
D66-gezichten/verhalen. Dat biedt ruimte voor grotere herkenbaarheid van de
partij, meer aandacht voor de inhoudelijke verschillen die partijen eigen
zijn, en bied potentiele kiezers de kans om te gaan hechten aan de D66-er
van zijn/haar keuze.

Concreet: door doelbewust een media-strategie te voeren rond bv Thom de
Graaf, Lousewies van der Laan en Boris van der Ham kunnen we de
verschillende gezichten van D66 laten zien, met verschillende accenten en
stijlen. Alledrie zijn ze media-geniek, herkenbaar en uitgesproken. Juist de
rol in de oppositie biedt de mogelijkheid om de verscheidenheid in eenhied
van D66 te laten zien. Het veelvuldige media-optreden van Agnes Kant bij de
SP gaat toch ook niet ten koste van het leiderschap van Jan Marijnissen?

Groeten, Erik