Analyse hedendaags populisme

Fri Jul 12 16:40:15 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At Fri, 12 Jul 2002 13:32:39 +0200 Hein van Meeteren wrote:

>Historische bewijzen zijn uitermate nuttig.

Inderdaad.

>Mensen zouden massaal (niet ik hoor) weer vallen voor een Adolf
>Hitler als we niet wisten dat Auschwitz de uiterste consequentie
>is van Blut und Boden.

Als jij er niet voor zou vallen Hein, kun je dan je bruine
fascinatie eens uitleggen?
Ik doel op je manie om als woordvoerder (?) van DB.NL - en
ook elders - mensen die het om wat voor reden dan ook niet
met je eens zijn voor Fuehrer uit te maken; voor Feldwebel
uit te maken; met de NSB of de SS te vergelijken.

Moeten we eigenlijk niet concluderen dat je je tegenover je
democratisch gezinde opponenten schandelijk hebt misdragen,
en hen willens en wetens hebt gedemoniseerd?

(Als ik je nog even mag citeren: 'EvdM is geen medemens.')

>We zouden weer massaal, als Hollanders, gaan vallen voor een
>Anton Mussert (met zijn "Bezem Door Den Haag") als we niet wisten
>wat de jaren 40-45 hebben gebracht.

Nog *voor* '40-'45 liep het aantal NSB-stemmen al sterk terug.
(Mussert had trouwens geen snor of geen dikke auto, meen ik; en
ook geen pet, wapen of decoratie, dacht ik. Wel schijnt hij in
belangrijke mate door de Rotterdamse havenbaronnen te zijn ge-
steund.)

>Historie is is ons collectieve geweten, onze databank van goed
>en fout, en wie dat geweten afdoet als intellectuele impotentie
>is niet goed snik.

Dit zijn woorden naar mijn hart.

Historie is ons collectieve geweten, en het lijkt me daarom
uitermate belangrijk om hier op deze lijst, waar we van ge-
dachten wisselen over D66 en aanverwante onderwerpen, te

- dat D66 Tweede Kamerkandidaat Hein van Meeteren zich als
woordvoerder (?) en bestuurder (?) van de Stichting Digitale
Burgerbeweging (DB.NL) ernstig heeft misdragen
- dat Hein van Meeteren de statuten van DB.NL geweld aan deed
- dat Hein van Meeteren zijn opponenten voor Fuehrer uitmaakte,
met de SS vergeleek, of op andere ongeoorloofde wijze in
diskrediet trachtte te brengen
- dat Hein van Meeteren niet alleen geen spijt lijkt te hebben
van zijn verwerpelijke optreden, maar dat optreden bovendien
is blijven verdedigen - hier, op deze lijst
- dat Hein van Meeteren de persoon die ons collectieve geweten
op dit punt tracht aan te scherpen in diskrediet heeft gebracht
door een lasterlijke aangifte, of althans door de bewering dat
hij (= Hein van Meeteren) een aangifte ter zake van stalking
heeft gedaan
- dat Hein van Meeteren deze persoon en een andere persoon op
deze lijst in diskrediet heeft trachten te brengen door hen
zonder enig bewijs van fysiek stalken te beschuldigen.

>Je kan de huidige tijd niet begrijpen zonder historische kennis.

Vandaar dat ik de personen op deze lijst graag wat historische
kennis bijbreng over Hein van Meeteren.

Nog beter zou het zijn indien Hein van Meeteren eens zou
stoppen met het verspreiden van leugens over zijn weerzin
wekkende optreden als woordvoerder (?) bestuurder (?) en
lijstdeelnemer van de Digitale Burgerbeweging, en de
deelnemers van deze lijst eens inzicht zou verschaffen in
zijn beweegredenen ter zake.

Erik vdMb