Haalt PvdA ons in? (over partijleiderschap)

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Fri Jul 12 14:57:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Ik deel je ideeen over politieke automatismen niet. Vindt ik een beetje een
Haagse denkwijze. Er zit nog al eens een verschil in perceptie tussen
partijen wie informeel het leiderschap heeft.

Laat ik eens proberen duidelijk te maken dat er geen logica geldt in
dergelijke zaken, met een lijstje van de huidige partijleiders (ofwel, zij
die partijen richting geven..):

CDA-            Balkenende, premier
PvdA-   onduidelijk, maar niet de fractievoorzitter, ook niet de
lijsttrekker
VVD-            Zalm, kamer-kandidaat nr 3, fractievoorzitter
D66-            Thom de Graaf, fractievoorzitter, lijsttrekker
LPF-            Pim Fortuyn, helaas te vroeg overleden lijsttrekker
Leefb.NL        Jan Nagel, partijvoorzitter

Nog eens ter overdenking: kun je mij vertellen wie na de verkiezingen van
1998 de partijleider was, Borst of De Graaf? De vraag stellen is deze
beantwoorden en daarmee waarschijnlijk retorisch.

Nog een vraag: wie was bij VVD en PvdA de partijleider in de laatste weken
van de campagne? Niet de gekozen lijsttrekkers.

Voor mij is de conclusie van een beoordeling van de "partij-leiders" dat het
partijleiderschap onstaat uit een combinatie van steun bij media, publieke
opinie, steun bij leden, bij andere leden partij-top, binnen fractie en
anderen. Het rare is dat een ieder rekening houdt met de vraag wie bij deze
groepen het beste ligt in de acceptatie als leider.

Ik vindt dat een partij die zich te sterk fixeert op een "leider" daarmee
ook het interne debat beperkt. Als "we" een leider kiezen dan kunnen "we"
toch niet te sterk afwijken van zijn/haar koers. We hebben immers een leider
gekozen om hem/haar te volgen.
Ik meen dat een gezonde vernieuwende partij zich richt op een aantal sterke
geprofileerde en zelfbewuste personen die samen smoel geven aan een partij.
Noem het een onbenoemd meervoudig partij-leiderschap. Vandaar dat ik het
niet relevant vindt of de grootste groep leden Thom wel voldoende steunt.
Hij moet gewoon lekker aan het werk gaan en doen waarvoor hij is gekozen,
net als de andere leden van de partij-top.
De vraag of de macht van een partij-leider wel absoluut genoeg is, dat is
een vraag die past bij mensen die meer bezig zijn met de mening van andere
politiek spelers, dan met het presenteren van een eigen mening of het open
staan voord e mening van kiezers. Oftewel, vragen rond partij-leiderschap
passen in een nogal Haagse kaasstolp-benadering.

Een leider ben je, dat word je niet.

Groeten, Erik