Rechtsaf! en links bijsturen (een analyse)

Mon Jan 28 17:06:08 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Hulde, mijn complimenten, voor je helder verwoorde analyses en vooruitblikken. Slechts twee kanttekeningen, waarvan de eerste over LINKS/RECHTS eigenlijk ook een VRAAG aan je is, en de tweede gaat over de vermeend RECHTS-LINKSE SP. Mijn conclusie (die ik van intelligente en algemeen gewaardeerde D66-ers al heel vaak heb gehoord): links en rechts zijn ONBRUIIBARE BEGRIPPEN geworden in de hedendaagse politieke vraagstukken.

1.
Je lijkt jezelf tegen te spreken op het volgende.
Je erkent de noodzaak van zogenaamd "RECHTSE" maatregelen en oplossingen tegen LINKSE verloederingen door zogenaamd "links" of "sociaal"/"liberaal" beleid (VOETNOOT),
maar besluit dat je tegen de VERRECHTSING bent en LINKS zal blijven denken en stemmen maar niet meer weet hoe.

2.
De SP is nooit lid geweest van de populistisch "LINKSE KERK" en is meer dan zomaar kritisch: analytisch realistisch over wat er aan de hand is in de samenleving (of iemand het eens is met hun politieke strategieën en taktieken is een andere kwestie).
Herinner je nog hoe de SP en vele SP-ers persoonlijk vanaf eind jaren zeventig tot nog niet zo lang geleden door links als rechts en fascistisch werden verdacht gemaakt -- niet heel anders dan nu LN en vele Leefbaar-Nederlanders -- met name naar aanleiding van de realistische analyses in de moedige SP-brochure Gastarbeid en Kapitaal met gedurfde concrete voorstellen voor oplossingen die de problemen van de gastarbeiders en de multi-culturele samenleving bij de wortel aanpakken in plaats van volstrekt negeren ten koste van de kansarmere bewoners van de goedkopere wijken in de steden. De andere partijen zijn de discussie over de analyses en voorgestelde oplossingen altijd uit de weg gegaan tot lang nadat Frits Bolkestein er ook op een veel populistischer manier over begonnen was en er populariteit en stemmen mee had gewonnen.

De SP is uiteindelijk toch in de Tweede Kamer gekomen, ondanks met name de tegenwerking van de link(s)e VARA's en PvdA's Maurice de Hond in met name De Rooie Haan (nu Spijkers met Koppen), die de SP van zijn eerste zetel in de Tweede Kamer twee keer wist af te houden door ze ondanks goede peilingen (rond een zetel) wekelijks volstrekt kansloos te blijven noemen gedurende de maanden voor die verkiezingen (de SP haalde die zetel die twee keer slechts op het nippertje niet). De SP werd door de media praktisch geboycot totdat de haar eerste twee zetels binnenhad. De ooit verketterde Marijnissen c.s. worden inmiddels door vriend en vijand en de media meer en meer gewaardeerd.

Zou het met Pim c.s. ook zo succesvol gaan in de toekomst als het met de SP is gegaan? Het begin is in ieder geval nog veelbelovender dan dat van de SP, die ook in sommige peilingen soms al groter lijkt te worden dan ons eigen D66.

Fritz van Rikxoort

(VOETNOOT)
Volgens mij is de WAO nog steeds het duidelijkste maar al lang niet meer het enige bij iedereen bekende voorbeeld van linkse of zogenaamd sociale verloedering, met de honderdduizenden gedumpte werknemers, bij wijze van "sociaal" plan van vakbonden en werkgevers met name bij bedrijfsreorganisaties, waarin de zo sociale Wim Kok alle hoofdrollen heeft gespeeld, als FNV-voorzitter, PvdA-leider, vice-premier en minister van Financiën, en daarna als premier, waarbij de te hoog opgelopen rekeningen zijn doorgeschoven naar de jongeren die door leeftijdsdiscriminatie niet meer volledig verzekerd zijn terwijl ze wel de volle premie moeten blijven afdragen.

We (Thom de Graaf en Bert Bakker) kunnen Pim nu wel ervan beschuldigen dat hij de WAO alleen maar wil afschaffen, maar hij stelt allereerst voor alleen duidelijk omschreven en te objectiveren ziekten als toegangscriteria voor de WAO te gaan hanteren en het sociale probleem van wie wel en niet een betere uitkering te geven niet langer oneigenlijk boven het bordje van keuringsartsen te laten zweven. Ingaan op haken en ogen vind ik prima, maar zwartmaken vind ik D66 onwaardig.

Ik wijs er ook op dat Pims pleidooi mensen allereerst weer aan het werk te willen helpen niet heel anders is dan wat al heel lang door D66 is bepleit. D66 heeft zelf nooit meer openlijk iets geprobeerd te doen tegen de leeftijdsdiscriminatie in de huidige WAO-regeling, terwijl ze wel veel stemmen heeft gekregen 8 jaar geleden voor haar toen nog volstrekt heldere (maar ook niet gedetailleerd uitgewerkte) stellingnames tegen de dramatisch gewijzigde WAO.