Rechts-af !

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Jan 28 13:12:59 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, Jan 28, 2002 at 11:56:11AM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
  :
  : >Dit moet je, voor mijn begrip, toch iets verder uitwerken. Je wou toch niet
  : >beweren dat mensen die deze punten niet onderschrijven potentieel tot
  : >onze kiezers behoren?
  :
  :  Jawel ! 'Potentieel' beschouwd is het niet verstandig om mensen zomaar uit
  :  te sluiten. Er zijn D66'ers met een winkeltje die zich gedwongen achten
  :  langer te werken omdat er een liberale winkelsluitingswet is. De euthanasie-
  :  wet moet zichzelf eerst nog maar eens in de praktijk bewijzen, met het
  :  homohuwelijk zijn veel mensen het oneens en het referendumpje... tja...

Natuurlijk moet je niemand bij voorbaat uit sluiten maar dat betekent nog
niet dat je je overtuigingen achter je kiezen moet houden. Die euthanasiewet
is een formalisering van een praktijk die al minstens 20 jaar bestaat, met
het homohuwelijk zijn vast veel mensen het oneens maar wat moet ik met die
wetenschap, maar weer afschaffen? Als je burgers laat kiezen moet er wat
te kiezen zijn en dus zijn er partijen die voor zijn en partijen die tegen
zijn. Het zou een mooie vertoning worden wanneer partijen gingen roepen:
"Wij hebben wel opvattingen maar die vertellen we om strategische redenen
lekker niet". En het referendumpje... tja wat is daarmee? Het is nog verre
van ideaal, mogelijk zelfs een wassen neus, maar je moet ergens beginnen
wellicht.

  :  Bovendien verwijst men dan naar Paars en Paars is zo impopulair dat elke
  :  verwijzing onverstandig is (de PvdA heeft dat beter begrepen dan D66 en de
  :  VVD).

Dat is een andere zaak. Waarom zou het ventileren van je eigen verdiensten
en inbreng in het kabinent gelijk moeten zijn het verheerlijken van Paars?
Inderdaad valt er het nodige tegen Paars in te brengen en moeten we ook
vooral onszelf profileren en niet Paars (III) maar dat kan nooit betekenen
dat je je eigen geluid in Paars moet verzwijgen.

Met vriendelijke groet,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |