multicultureel: waar hèbben we het eigenlijk over?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jan 27 14:13:17 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het begint me een beetje de keel uit te hangen. Het geëmmer rond
"multicultureel" Nederland. Alsof het iets nieuws en iets bijzonders is.
Alsof er iets vreselijks aan de hand is. Het is heel modieus thans (hip, te
gek en vet) om anti-multikulti te zijn. Als je erg politiek correct bent
althans. Vooral in leefbaarheidskringen leeft deze gemoedstoestand.
Aangewakkerd door een kale xenofoob die koude oorlogen predikt. Daar maak
je het grapje dat het allemaal multikul is. Ja, dat is dik lachen geblazen.
En op een Pim-Fortuyn-forum roep je dat alle paarse partijen aan multikulti
politieke correctheid ten onder gaan. Ook dat is vet lachen geblazen.

Maar waar hebben we het eigenlijk over? We hebben het over meerdere
culturen in één natie verenigd. Of liever: door historische ontwikkelingen
op één nationaal territoir bijeen geraakt. Niets bijzonders. Heel
natuurlijk. Want er bestaat geen monocultuur. Dat moet Jan Peter Balkenende
maar eens heel goed tot zijn chistelijke hersens laten doordringen. Ik
herhaal: er bestaat geen Nederlandse monocultuur. Monocultuur is een
verzinsel, een constructie, het is in feite pure politieke propaganda. Van
het vunzigste soort, als je het mij vraagt. Alsof we één Nederlandse
duidelijk te herkennen cultuur zouden hebben. En alsof we dat ooit gehad
zouden hebben. Waanzin.

Ik denk dat Jan Peter maar eens goed op zijn buurman Piet moet letten.
Jazeker, bij hem in dat fatsoenlijke Christelijke straatje van hem.  Jan
Peter let op je buurman: die staat des morgens op vanuit zijn futonbed
(Japan) en vanonder zijn dekbed (origine: Oostenrijk en Duitsland). Hij eet
cornflakes (Amerikaans) en perst een sinaasappeltje (Spaans). Dan drinkt
hij een kopske cappuccino (Italië) en rijdt in zijn Japanse auto naar zijn
werk (een Engels bedrijf). Op zijn werk gaat hij zitten achter zijn
Amerikaanse computer en belt even met zijn Nokia (Finland) naar zijn Deense
zakenpartner. Tijdens een "staff-meeting" krijgt hij iets te horen over het
"human resources" beleid. Dat moet hij even met zijn "coach" bespreken. Met
zijn collega's luncht hij vervolgens in een klein Indiaas eettentje op de
hoek. Hoe kleedt Piet zich? Piet draagt een Boss - pak (belangrijke meeting
vandaag) en Italiaanse schoenen. Zijn boxershort (Amerikaanse origine) en
zijn T-shirt (idem) zijn van goede kwaliteit. Zijn sokken zijn gemaakt van
Peruaans scheerwol. Zijn zijden das komt uit Taiwan. Oh ja, 's avonds
natuurlijk even met z'n jongste wat halen bij Mac Donalds. Daar zijn de
kinderen dol op. En op zijn jawel Hollandse fiets gaat hij zaterdags naar
het hockey van zijn oudste dochter (hockey komt uit Engeland dacht ik). Dat
is Piet. Die ook nog des zomers met de hele familie in Japanner waarachter
een "caravan" naar Zuid Frankrijk afzakt om naar een "camping" te gaan (wie
heeft de camping uitgevonden: een biertje voor wie me het antwoord mailt).

En die Piet is toch echt zo Hollandsch als je maar kan bedenken. Echt
monocultuur, nietwaar.

Nee, monocultureeel is niemand en multicultureel zijn we allemaal. Gelukkig
maar. Anders waren we van die spruitjes etende Texelse wollen ondergoed
dragende Protestantse Christenen gebleven, met die uitgestreken Hollandse
smoelen die geen woord over de grens spreken en diarhee krijgen van alles
dat uut t buutenland kompt.

Nee. Vanaf het begin van onze Nederlandse samenleving, dat zal wel zo'n
beetje bij de tachtigjarige oorlog liggen, zijn we beïnvloed door alle
buutenlanden. Door vreemde smetten. Van Europese landen tot de Oost en de
West. Hoe lang drinken we al koffie en thee? En gebruiken we nootmuskaat en
peper? En roken we tabak?

Ontwikkeling is verandering, en wie pleit voor monocultuur pleit tegen
verandering en vernieuwing.  Wie inziet dat élke cultuur op aarde het
product is van synthese, van assimilatie, van creatieve vermenging, die
weet ook dat pleiten tégen multicultuur in feite zelfingenomen, blinde,
reactionaire en xenofobe waanzin is.

Amen. (even mijn hart luchten, ik was even in t buutenland).

Hein.