Paars gaat, Leefbaar komt (was: Handleiding populisme)

Tue Jan 22 10:46:39 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL> reageerde met:
>Nationalistisch geweld is toch echt wat anders dan fascistisch geweld, al
>was het maar omdat de doelgroep verschilt. Fascisten manifesteren zich in
>eerste instantie eerst binnen de eigen natie. Pas daarna gaan ze eventueel
>elders tekeer. Als nationalisten oorlog gaan voeren doen ze dat met de buren
>- voorzover mijn kennis van Europa en Latijns-Amerika reikt.

 Vraag blijft luiden: wat zijn die pooiers van Fortuyn ? Populistisch,
 nationalistisch, fascistisch ? In ieder geval iets buitengewoons abjects.
 Gezien de omarmende reactie van de media op het verschijnsel, vind ik het
 koosnaampje 'troetelnazi's' wel leuk - alhoewel ik niet echt denk dat het
 nazi's zijn. Als ik het goed begrijp, heb jij Henk, ook bezwaren tegen
 'fascistisch' (alweer wat milder dan 'nazistisch' omdat de discriminatie
 ontbreekt), maar het is me niet helemaal duidelijk waarom.

 Mij lijkt dat 'Leefbaar Nederland' hetzelfde is het 'Vlaams Blok' of de
 Oostenrijkse liberalen. Die zijn zowel nationalistisch als fascistisch;
 Leefbaar Nederland is daarnaast in hoge mate populistisch (Nagel kan er
 nog een beetje mee door maar Fortuyn en Westbroek kunnen er wat van). In
 elk geval is er iets vrij ernstig mis: met veel mensen in de politiek
 kan men het oneens zijn maar daar blijft het bij; LN'ers verspreiden ech-
 ter een vies luchtje.

 Aan de andere kant moet men de onvrede over Paars ook niet voeden (zoals
 Roger van Boxtel dat vorige week deed) door te stellen dat Paars het juist
 heel goed gedaan heeft. Dan kan tuig als Fortuyn inderdaad rhetorische
 vragen stellen zonder daarbij door de mand te vallen. Iedereen WEET immers
 dat Paars een fiasco gebleken is, daar is in 't geheel geen betoog voor
 nodig. Sterker nog: wie Paars verdedigt, die werft stemmen voor Fortuyn !

 Geen PvdA'er/VVD'er/D66'er slaagt erin de troetelnazi's aan te pakken omdat
 men daartoe eerst z'n verleden van zich dient af te schudden en zo vlak
 voor de verkiezingen durft men dat niet aan. Het vergt moed om te zeggen:
 'Als U LN stemt dan wordt het NOG ERGER dan het ooit onder Paars geweest
 is.'

 Toch is dat precies waar het om gaat.

 Marc Fluks