LN `troetelnazi's'?

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Wed Jan 9 18:27:07 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein vroeg zich af, waarom een ieder toch zo tegen paars is:
>  <heinwvm at chello.nl> reageerde met:

en Mark Fluks antwoordde (zoals de meesten die iets tegen paars hebben):

>  Formeel: rechts vindt het te links en links vindt het te rechts en voor
het
>  politieke centrum (daar zit ik zelf) smaakt Paars naar niets. Zoiets. Wel
>  jammer, in het begin leek het me wel wat, dat CDA buiten de deur.
>
>  Inhoudelijk: openbaar-vervoersdrama, volksgezondheidsdrama,
onderwijsdrama,

 Maar ik moet toch op het navolgende wijzen:

Doordat we 8 jaar het CDA buiten de deuren hebben gehouden, zijn op een
aantal terreinen de dekens eindelijk flink opgeschut en is de samneleving
voor het individu leefbaarder geworden. Ik noem alleen maar het homohuwelijk
(ik kon vandaag nog een trotse collega met zijn huwelijk feliciteren, hij
was de hemel te rijk) , de euthanasie en de verruiming van de
winkelsluitingstijdenwet, die met name door het CDA werd tegengehouden. Kun
je je nog herinneren, dat je om halfzes nog als een gek naar de supermarkt
moest om wat te eten te halen, samen met al die anderen, omdat de winkel om
zes uur dicht ging?

Maar ik zie niet in welke andere combinatie van de huidige partijen
(VVD-CDA, PvdA CDA Groen Links or whatever) de door Mark genoemde problemen
beter zou hebben aangepakt, of zou hebben opgelost:

-Gezondheidszorg: noch de alternatieven van het CDA, noch die van Groen
LInks zullen tot een goede gezondheidszorg (overigens is onze
gezondheidszorg niet de slechtste van de geciviliseerde landen!) leiden. Er
moet veel geld bij (ik merk het al aan de verhoging van mijn ziektekosten
verzekering), omdat Nederland steeds ouder wordt en met de ouderdom komen de
gebreken, die allemaal te verhelpen zijn, alleen kost dat steeds meer.
-Onderwijs: het huidig stelsel van algemeen en bijzonder onderwijs, met zijn
peperdure Londosystematiek, komt uit de koker van het CDA. Veel geld gaat nu
teloor aan kunstmatige financiering van het bijzonder onderwijs. Met de
toename van de islamisering zullen dergelijke bedragen alleen maar oplopen.
Ursi Lambrechts heeft al herhaaldelijk voor een wijziging van dit systeem
gepleit, maar krijgt de andere partijen niet mee.
-Openbaar Vervoer: de bussen riijden beter dan vroeger, de taxi's moeten nog
wennen aan hun nieuwe, van maffiabazen als in Amsterdam losgekoppelde
positie, de prijzen mogen lager en de service beter, maar het knelpunt zit
toch vooral bij de NS. Deze privatisering is verkeerd geweest (lees maar de
ingezonden brief maandag in de NS van een hoofdconducteur), maar zonder meer
terugkeren naar een ambtenarenapparaat zoals vroeger is ook niet de
oplossing. De verbeteringsvoorstellen van het CDA en Groen Links in deze
spreken mij niet aan.

Ik heb hierbij de ideeën van Leefbaar Nederland maar achterwege gelaten,
want deze ken ik niet goed en lijken me wat mager. Wat ik begrepen heb, is
het een wat merkwaardige combinatie van marktwerking, corporatisme en
overheid, een beeje troetelnazisme eigenlijk dus.

Groet,

Tjerk