to be or not to be

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Sun Jan 6 22:58:43 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo allemaal,

Allereerst een goed 2002 gewenst met een enthousiasmerend resultaat van de
verkiezingen, lokaal en landelijk.

Ik zie wat mails voorbij komen....-:)

Stemadvies wel of niet relevant; lokaal depressie na depressie: nog slechts
4 afdelingen in Friesland waar er voorheen 14 waren; mensen moeten kiezen,
maar wie dan, D66 is niet duidelijk geweest etc etc

Tja, heb kritiek en begin bij jezelf om eea te verbeteren. Eens met Marc Jan
dat je op het congres gelegenheid om niet mee te gaan met de instelling van
een SAC. Net zoals: als je wilt dat wij lokaal wat voorstellen, zorg dan dat
de mensen in de lokale politiek komen die wat willen, kunnen en durven
zeggen. Mensen met daadkracht en doorzettingsvermogen die
resultaatgeorienteerd zijn en mede worden voorgedragen op basis van hun
kwaliteiten. Ga in het bestuur en regel het.
Ik geef toe: het is niet gemakkelijk. Het wordt alleen maar moeilijker als
we meegaan in de malaisesfeer. Ik ga er van uit dat we dit jaar landelijk
gaan verliezen, maar niet teveel. Als we slim zijn, herhalen we het
huzarenstukje uit 1994 door de komende vier jaar hard en zichtbaar aan de
weg te timmeren. In feite een doorlopende campagne te voeren. Dan kan er
niet anders dan een klinkende overwinning volgen in 2006; D66 heeft gewoon
teveel goede mensen in haar gelederen.

In Amsterdam, waar ik in het bestuur zit, zijn er mensen die hardop zeggen
dat een campagne eigenlijk weinig zin heeft voor de
gemeenteraadsverkiezingen: het wordt toch voornamelijk beinvloed door hoe
D66 het landelijk doet. Ik word daar kriegel van. Het is weliswaar deels
waar; anderzijds is het natuurlijk ook een fraaie muur om je achter te
verschuilen.

In een onderzoek naar de motivatie van mensen om te stemmen (in het kader
van onderzoek naar de stimulans van nieuwe, bv elektronische,
kiesmogelijkheden voor mensen om weer mee te doen) dat ik recent op Internet
tegen kwam (BZK site) werd oa aangegeven dat mensen vnl op een partij gaan
stemmen indien:
a. men lid is van de partij;
b. een partij duidelijke standpunten heeft.

Duidelijk wil niet zeggen ongenuanceerd. Het wil wél zeggen dat je een keuze
durft te maken en deze in herkenbare teremen wil uitdragen en volhouden.
D66 is daar lang niet altijd sterk in geweest de afgelopen jaren. Logisch
wellicht, we zijn een kleine partij die draagvlak moet hebben om de zaken
voor elkaar te krijgen die we willen. Anderzijds merken we nu dat velen de
indruk hebben dat D66 niet weet waar ze voor gaat en staat. De potentiele
kiezers die ik spreek hebben vaak ook de vraag wat onze standpunten
eigenlijk zijn.

Onze toekomstige fractie zou als uitgangspunt mee moeten krijgen:
"ALS JE NIET SPRINGT, KUN JE OOK NIET GOED LANDEN" of, wat concreter:
a. duidelijk waar het kan en compromissen waar het moet;
b. durf te kiezen;
c. wees helder, begin daarmee in de partij door eerlijk aan te geven wanneer
je moties die het congres heeft aangenomen wel en wanneer niet (en waarom)
gaat realiseren. Mij is de afgelopen jaren opgevallen dat de fractie
gemakkelijk om aangenomen moties heen liep. Dat mag ze doen, geen debat. Het
is apssend indien men daar dan helder over is en over de beweegredenen. Dit
gedrag illustreert naar mijn oordeel het probleem dat wij thans hebben. We
willen of duurven niet zeggen wat wij vinden en waarom. Ik ga er vooralsnog
van uit dat dit hogere politiek is, die ik niet snap. Als kiezer en als lid
van D66 voel ik me genomen.

Enfin, kies vooral zelf en bewust.

groeten

www.theoveltman.com

Green energy from a company that sells only the good stuff (green CLEAN
energy: www.echte-energie.nl now and go for it. Get good service (No shares
for me...-:), just a client)

Chat with friends online, try MSN Messenger: http://messenger.msn.com