Stemadvies

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Sat Jan 5 17:05:18 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Hein van Meeteren [mailto:heinwvm at chello.nl]
Verzonden: vrijdag 4 januari 2002 17:57
Aan: edebets1 at euronet.nl; d66 at nic.surfnet.nl
Onderwerp: Re: Stemadvies

At 16:55 04-01-2002 +0100, edebets1 at euronet.nl wrote:

>Ik doe hierbij dus een beroep op alle aangesloten D66-ers op deze lijst om
je
>eigen mening te verkiezen boven die van een stemadvies van een
>stemadviescommissie.

Hallo, hoewel ik belanghebbende ben, toch een reactie. Nu ik de andere kant
heb beleefd, namelijk voor de commissie ben verschenen en heb meegemaakt
hoe de leden hun werk doen, wil ik ook een andere kant belichten.
We hebben als D66 12.000 leden. Dat zijn veel mensen, zie ze maar eens voor
je. Die leden moeten straks een lijst kiezen. Veel van die leden zijn niet
of nauwelijks actief. Die kennen de kandidaten niet. Op wie moeten ze
stemmen? Op de wervende praatjes bij de kandidaatstelling? Op die mooie
foto op je website? Op die vaag bekend klinkende naam? Op de ongetwijfeld
gelikte presentatie straks op 19 januari?
Deze commissie heeft voorwerk verricht. Dat klopt. Naar mijn mening zeer
deskundig. Het was een mengeling van assessment en interview. Twee
technieken die bij werving&selectie in het bedrijfsleven eveneens worden
ingezet. Inderdaad wordt de keuze hiermee enigszins voorgekauwd. Maar
misschien is die voorkauwing niet zo erg, als daarmee onverteerbare brokken
worden voorkomen, als u mijn beeldspraak nog kan volgen.
De kern is dat de leden het laatste woord hebben. De Cie. Wijers heeft
slechts kandidaten getest en geproefd, en een advies gegeven. Voor mij, als
democraat, gaat het me om de vrije keuze van de leden. En we zijn de enige
partij in Nederland die het zo democratisch doet. Dat vind ik wel iets om
trots op te zijn....

Dat laatste ben ik volkomen met je eens Hein, echter ik blijf van mening dat
iemand lid wordt van D66 o.a. vanwege het one-man/one vote systeem, hetgeen
naar mijn mening nog altijd goed functioneert. Ik heb e.e.a. in mijn mailtje
misschien iets overtrokken, echter we hebben in de T. kunnen lezen dat het
volgens hen al uitgemaakte zaak was dat de lijst al samengesteld is. Dit
geeft naar buiten toe een zeer slechte indruk van de interne
partijdemocratie. Ik hoop dat je het tenminste daarmee eens bent ongeacht je
nu vindt of het werk dat door Hans Wijers c.s. verricht is al dan niet
nuttig is. Oppassen met de pers en daar waar mogelijk ongenuanceerde
berichtgeving voorkomen blijft het parool!!!

Ernst