Luister mee, kijk mee....

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Jan 5 02:13:27 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Het lijkt je zowaar te lukken, om lid van de Tweede Kamer te worden. Als een
jongensdroom! Ik gun je het van harte en zal op je stemmen. Ik aarzel
erover, om als Mark tactisch te stemmen, zoiets als ik zet je op één, omdat
Thom, Francine en  Boris als lijsttrekker en vertegenwoordigers van
minderheidsgroepen toch wel voldoende stemmen zullen krijgen (en waardoor
bijvoorbeeld Bert Bakker net de boot kan missen, want dat kan een
consequentie van ons inderdaad zeer demokratisch systeem zijn!). Maar laat
je stem maar eens in Den Haag horen, en onderga de mediaaandacht (als ik het
goed heb, kan ieder Tweede Kamerlid nu over in ieder geval 1,5
persvertegenwoordiger beschikken). Als ik me niet sterk vergis, zal hier of
daar ook de discussies met Erik Muis tevoorschijn komen.

Blijf ik met de navolgende vraag zitten:

Je schreef:
"Waar democratie werkelijk bloeit daar kan geen
>oorlog (moorden, martelen, bombarderen, verkrachten etc.) zijn. Andersom:
>waar oorlog woedt, daar sterft de democratie. Mijn weerzin tegen oorlog
komt
>dus voort uit een diep geloof in de democratie en uit mijn geloof dat het
>mogelijk is om met vreedzame (wat niet wil zeggen "softe") instrumenten
>geschillen te beslechten (ik ben niet voor niets mediator van beroep).

Wat dus te doen in tijd en/of staat van oorlog. Geen demokratie, maar gewoon
het woord van de sterkste uitvoeren, of toch geloven in de -in zich
legitieme- minderheid die uitgaat van een bestuur van de samenleving, waar
een ieder zijn zegje kan doen?

Weet op wie je morgen stemt, in het Lager Huis,

Groet,

Tjerk.