Wiegel heeft kloten !

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Tue Feb 26 18:44:02 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek heeft helemaal gelijk. Verrast zijn door een anti-Paars geluid uit
de mond van de heer Wiegel is net zo dom als verrast zijn door een pleidooi
van Thom voor 'zelf kiezen'. Ageren tegen Paars is de afgelopen 8 jaar
Wiegel's levensdoel, met als hoogtepunt de beroemde 'nacht van Wiegel'.
Gemist Marc-Alexander??

Met Paars is inderdaad veel mis, maar dan met name door de vreselijk
regenteske Nederlandse cultuur van politiek bedrijven. Eventjes was er hoop
dat het zonder het CDA beter zou worden. En op de immateriele onderwerpen is
er ook wel van enige vooruitgang sprake. Ook wat betreft de democratie zijn
er aarzelende kleine stapjes richting meer participatie van burgers gezet,
alhoewel de huidige referendumvoorstellen m.i. op de langere termijn het
draagvlak voor een referendum bij de bevolking eerder aantasten dan
versterken, maar daarover kunnen we van mening verschillen. Gelukkig staat
er in het verkiezingsprogramma wel hoe het moet: hoge handtekeningdrempels,
geen opkomstdrempels. En daarnaast ook nog een volksinitiatief. Prima, maar
D66 is wel de enige partij die zich hier serieus voor inzet. Net zoals D66
ook de enige partij is die serieus de invloed van de burger op de
samenleving wil versterken. In scholen, bedrijven, ziekenhuizen, etc. 'Weg
met het poldermodel' zou wel eens de beste campagneleus voor D66 kunnen
zijn. Maar goed, we zijn te braaf en genuanceerd om dat de kiezer in de oren
te schreeuwen.

Het grootste probleem van Paars was dan ook het gebrek aan coherente visie,
wat tot technocratisch beleid heeft geleid. Dieptepunt was voor mij de
machtspolitiek die Netelenbos ten tonele bracht om de tolpoortjes
geinstalleerd te krijgen. Meer dan een miljard belastinggeld spenderen om de
regio's om te kopen, met oogkleppen voor de burgers in de maatschappij. Het
regeerakkoord was een bijbel, en Netelenbos voelde zich een missionaris die
met kraaltjes en spiegeltjes (wel erg dure) de ongelovigen moest bekeren.
Schande! En D66 heeft het veel te lang gesteund. Niet alleen in de kamer,
maar in de hele partij. Niet in de laatste plaats omdat velen er belang bij
hadden. De meest actieve leden zijn namelijk in de randstedelijke regio's of
gemeenten politiek actief. En dat waren de kraaltjesontvangers.....

Nogmaals, de wil om een coherente Paarse visie op de maatschappij te
ontwikkelen was er in beginsel slechts bij D66. Voor Kok was de maatschappij
in 1994 al af. En de VVD nam slechts deel om de linkse meerderheid in de
kamer te dwarsbomen. Nu die linkse meerderheid weg lijkt te vallen, richt
men zich weer ouderwets op de conservatieve 'vrinden' van het CDA en
wellicht straks ook op Pim Fortuyn.

D66 heeft met er met name tijdens de 'nacht van Wiegel' voor gekozen om mee
te blijven doen. Met name om de kleine stapjes voorwaarts politiek te
redden. Maar daarmee heeft men er wel voor gekozen dat men verantwoordelijk
is voor het gebrek aan visie en vooruitgang van Paars. Stilstand is
achteruitgang en de kleine stapjes lijken meer op stilstand dan vooruitgang.
Het verdedigen van de kleine stapjes is dus bijna hetzelfde als het
verdedigen van stilstand (en daarmee achteruitgang).

D66 zal zich in de campagne dan ook moeten afzetten tegen de stilstand van
Paars en zich moet profileren als een progressieve partij met een unieke
liberaal-democratische (zo u wilt sociaal-liberele) visie op de
maatschappij. Vol overtuiging en zelfvertrouwen.

Groeten,
Mark Giebels

Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com