Illegale kopie blokkeert legaal gebruik Windows XP

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Feb 22 17:25:39 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:03 22-02-2002 +0100, Cees de Groot wrote:

>(ach ja, de intelligentie van politici is ook maar normaal  verdeeld - je
>hebt een paar hele slimme, een paar hele domme, en heel veel middelmatig
>intelligente mensen die dit gewoon boven de pet gaat, vermoed ik).
>Wat natuurlijk onzin is, want Shakespeare en Bach waren zeer produktief
>voordat dit in de wet werd geregeld. En de hele effort rondom Linux laat
>zien dat het anders kan (ja, er wordt minder verdiend - dat komt omdat
>deze markt *wel* funktioneert).

Shakespeare en bach leefden niet in een tijd waarin hun geestesproducten op
een zilveren schijfje geplempt konden worden en dan miljoenen malen
digitaal gekopieerd (zonder een centje kwaliteitsverlies). Het laten zien
van een ándere kant is niet persé dom of achterlijk, beste Cees.

Jij benadert het intellectuele eigendomsrecht wel heel radicaal, én
eenzijdig, als ik zo vrij mag zijn dit op te merken. Een auteur heeft, naar
mijn visie, wel degelijk het recht op de beschikking over zijn/haar
geestesproducten. Dat principe klopt gewoonweg, is redelijk en billijk.
Iemands inventies of creativiteit gewoonweg inpikken en te gelde maken is
principieel onjuist. Jij benadrukt de keerzijde van de huidige praktijk: de
houders van rechten zijn meestal niet degenen die gecreëerd hebben. Het
zijn de commerciële exploitanten, die de rechten hebben verworven, soms
inderdaad langs oneigenlijke weg. Jouw bezwaar richt zich dus tegen de
(oneigenlijke) overdracht en exploitatie van rechten. Dat is een ander
onderwerp, wel gerelateerd, maar laten we helder blijven.