Illegale kopie blokkeert legaal gebruik Windows XP

Mark Koek mark at KOEK.NET
Fri Feb 22 15:18:33 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

> illegale software kost MS miljarden dollars op jaarbasis.

Dat claimen ze wel, maar daar klopt natuurlijk niks van. Het kost ze
geen stuiver, het levert ze zelfs geld op.

Hooguit is het zo dat er gebruikers zijn die, als kopieren onmogelijk
was, dan toch maar die 350 euro zouden neertellen. Maar dat betekent nog
niet dat je alle illegale kopieen met 350 kan vermenigvuldigen en dat
'verlies' noemen. Een - volgens mij beperkt - percentage ervan zijn
gederfde inkomsten, maar dat is niet hetzelfde als verlies. Ze zijn niks
kwijt dat ze eerst wel hadden.

Daartegenover staat dat het monopolie van MS op de PC voor een niet
onbelangrijk deel gebaseerd is op (semi-) illegale kopieen. De
gemakkelijke (bijna) gratis verkrijgbaarheid van Windows is een flinke
barriere tegen mogelijke nieuwe spelers op de markt. Hoewel Windows 350
euro kost kun je er qua prijs nauwelijks tegen concurreren.

En dat monopolie levert MS enorme hoeveelheden geld op, naar mijn
stellige overtuiging veel meer dan wat ze door het kopieren aan
inkomsten mislopen.

Krokodilletranen dus, naar ik heb vernomen om voornamelijk fiscale redenen.

Mark