Illegale kopie blokkeert legaal gebruik Windows XP

Cees de Groot cg at XS4ALL.NL
Fri Feb 22 14:53:57 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert <HmjE at home.nl> said:
>Microsoft dacht een waterdichte beveiliging tegen het illegaal kopiëren
>van zijn software te hebben gevonden.
Dat geloof ik niet - zelfs bij Microsoft zijn ze niet zo dom om te denken dat
ze theoretisch onoplosbare zaken kunnen oplossen. Zoals gewoonlijk hebben ze
gewoon niet gedacht, of niet voldoende.

>Wanneer gaan we een einde maken aan deze praktijken van deze een
>monopolist?
Waarom? Windows is de grootste werkgelegenheidsverschaffer van de wereld -
je hebt ca. 10 keer zoveel mensen nodig om een Windows installatie in je
bedrijf te onderhouden als met elk willekeurig ander operating system,
en de hoeveelheid tijd die men verliest aan virussen, Outlook bugs,
vastlopers, crashes, herinstallatie, zorgen dat de produktiviteit van
de gemiddelde wittenboordenwerker niet dermate hoog wordt dat er een
gevaar voor de arbeidsmarkt kan ontstaan.

En zolang de gemiddelde verantwoordelijke voor automatisering een domme
sukkel is die meer luistert naar zijn zwager op het verjaardagsfeestje
en goedkope boulevardcomputertijdschriftjes van Luc Sala dan naar wat
verstandige mensen zeggen, blijft het beste werkgelegenheidsprogramma
ooit verzonnen intact.

En ook hebben genoemde verstandige mensen wat te lachen, als er weer
een artikel als het onderhavige, dan wel een virusbericht, dan wel
een bericht over security hole nummer 5.342 in Windows XP ("het beste
besturingsprogramma dat ooit door Microsoft gemaakt is" - goh, na twintig
jaar rommelen kunnen ze eindelijk iets maken dat bijna net zo goed is
als een dertig jaar oud besturingssysteem, jammer dat het een twee keer
zo krachtige computer nodig heeft als de competitie en ondanks alle
verbeteringen nog steeds een ramp is op security- en beheersgebied).

>Wat doen we met een bedrijf dat garanties zegt te bieden (voor de
>privacy) en dat op geen enkele manier kan waarmaken?

Ehhh... Geen produkten van kopen?

>Zit de markt/consument te wachten op een product dat zodanig inbreuk
>maakt op de privacy?

Als je centjes uitgeeft aan Microsoft, hoef je van mij geen medelijden te
verwachten. Dat is het principe "eigen schuld, dikke bult". Blijkbaar heeft de
markt/consument dezelfde neigingen als Melkert - de een gaat naar een SM
kelder, de ander koopt een PC met Windows erop...

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B