Illegale kopie blokkeert legaal gebruik Windows XP

Cees de Groot cg at EVRL.XS4ALL.NL
Fri Feb 22 14:11:58 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl> said:
>We moeten het ook vanuit MS oogpunt bekijken:
>illegale software kost MS miljarden dollars op jaarbasis.

Dus jij gelooft die BSA propaganda? Die rekenen elk illegaal pakket als
verlies tegen de volle retailprijs. Ik kan je vertellen dat in Tashkent (en
omstreken, zoals de rest van Azie) bijna niemand zich de volle prijs kan
veroorloven. Met een waterdicht systeem zou er misschien iets meer verkocht
worden, maar het gros zou gewoon op Linux overschakelen (niet dat ze dat nu al
niet doen...). De verliezen zijn vele malen kleiner als de Microsoft Gestapo
wil doen voorkomen.

>Om als softwareproducent/muziekproducent je rechten te beschermen moet je
>harde maatregelen nemen, en die kunnen soms enigszins ten koste gaan van
>privacy. Het is een afwegingsproces.

Ik ben daarom falikant tegen auteursrechten, zeker gezien het misbruik dat
er nu van gemaakt wordt door softwareproducenten en muziekproducenten.
Gisteren was wel weer the limit - een onderzoek kan niet meer gedaan
worden omdat een amerikaans bedrijf een borstkankergen heeft gepatenteert!
When revolution comes, gaat hopelijk het WIPO tuig als eerste tegen de muur.

De baten van intellectual property wegen niet meer tegen de lasten op,
dus moet het hele idee van de baan. Ik wens die fabriek in Tasjkent alle
heil toe (overigens bestaan die al heel lang, ik hoorde er voor het eerst
van in 1985, toen lagen in Indonesie ook al alle softwarepakketten in
de winkel. Boeken waren in Hong-Kong gedrukt, en de diskettes werden ter
plaatse met speciale machines gekopieerd, of ze nu 'beveiligd' waren of
niet - gezien de schofterige winsten van de meeste softwarebedrijven
hebben ze die miljarden niet echt gemist), gun alle peer-to-peer
filesharing netwerken veel gebruikers en bandbreedte, en hoop dat we
ASAP in een wereld kunnen leven zonder Microsoft+BSA, Disney, RIAA/MPAA,
WIPO, Time Warner, Sony, Bertellsmann, etcetera.

Zo, dat lucht op :-)

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B