Campaign Alert

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Thu Feb 21 00:01:17 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen schreef:

> Fortuyn heeft een twijfelachtige opvatting over asielbeleid
> en zijn these dat de Islam een achterlijke cultuur is kan
> grond zijn voor velerlei debatten maar vooralsnog heeft hij
> nergens beweert dat er achterlijke rassen zijn of dat
> arabieren voor de wet anders behandeld dienen te worden.

Toch wel, hij heeft immers gesteld dat er "als [hij] dat juridisch rond
zou krijgen" geen "islamiet" Nederland meer zou binnen mogen. Dat is
duidelijk in strijd met artikel 1 van de Grondwet. En dan dus *niet*,
zoals Pim heel slim suggereert, omdat dat artikel hem verbiedt om dit te
zeggen, maar omdat dat artikel (terecht) niet toelaat dat voor mensen
die een specifieke godsdienst aanhangen andere wetten gelden dan voor
anderen. Geen wonder dat hij van dat grondwetsartikel af wil!

Ik begin de indruk te krijgen dat er heel wat verder toch wel
intelligente Nederlanders met open ogen in deze val van Pimmie aan het
lopen zijn.

In de politiek gaat het, zeker bij extremisten die de macht nog moeten
grijpen, vaak niet om wat je letterlijk zegt, maar om wat je suggereert
en om de indruk die je daarmee wekt en versterkt. Dát is waarmee je de
massa's een bepaalde kant op duwt, zeker als de twijfelaars dan ook nog
eens worden gerustgesteld door een paar zogenaamd nuchtere
intellectuelen die zeggen dat het allemaal toch reuze mee valt als je
kijkt naar wat er letterlijk gezegd wordt. Om een voorbeeld aan te
halen: Milosevic heeft volgens mij nooit letterlijk opgeroepen tot het
afslachten van Kosovaren en Bosniërs, maar betekent dat ook dat hij geen
enkele verantwoordelijkheid draagt voor het politieke klimaat destijds
in Servië? Volgens mij niet.

Pim is slim genoeg om dit te weten en er gebruik van te maken, en Thom
was slim genoeg om het ook te zien en er tegen te waarschuwen. Thom kun
je hoogstens verwijten dat hij dat (kennelijk) nog te subtiel gedaan
heeft, niet zoals Eenhoorn van de VVD met een vergelijking met
Mussolini, maar met een citaat van Anne Frank over tolerantie. Maar met
"een smakeloze aanval voor de politieke Bühne" zit je er naar mijn
mening echt volledig naast.

Herman Beun                   http://home.tiscali.nl/~chbeun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*