Campaign Alert

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Feb 20 21:03:56 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Feb 20, 2002 at 06:04:40PM +0100, Mark Koek wrote:
  : Henk van Lingen schreef:
  :
  : > Ik denk dat ook Thoms reactie weldegelijk gretig en onzorgvuldig was. Of
  : > wil je beweren dat zijn demagogische en misplaatste verwijzingen naar
  : > Anne Frank een frisse en genuanceerde bijdrage waren?
  :
  : "Hier vlakbij, op loopafstand, staat het Achterhuis. Waar Anne Frank 60
  : jaar geleden, ondergedoken in erbarmelijke omstandigheden in haar
  : dagboek schreef: 'Ik hoop maar een ding: dat deze haat van voorbijgaande
  : aard zal zijn. Dat de Nederlanders toch zullen laten zien wie zij zijn.
  : Dat zij nu niet en nooit niet wankelen in hun rechtsgevoel, Want dit is
  : onrechtvaardig!' [...] Wij weten nu waartegen we strijden."
  :
  : Wat is daar precies misplaatst aan? Ik vond het wel toepasselijk.

Dat is misplaats omdat het de sterke suggestie wekt (het wordt wijselijk
niet ge-expliciteerd) dat Fortuyn een racist is. En daar blijkt bij
lezing van het interview of eerdere publicaties van Fortuyn vooralsnog
geen enkele grond voor. Fortuyn heeft een twijfelachtige opvatting over
asielbeleid en zijn these dat de Islam een achterlijke cultuur is kan
grond zijn voor velerlei debatten maar vooralsnog heeft hij nergens beweert
dat er achterlijke rassen zijn of dat arabieren voor de wet anders
behandeld dienen te worden. (Laat staan dat hij antisemitisch is, zoals een
strijder tegen de term 'krullebol' meende, Fortuyn staat nota bene een
sterkere band met Israel (als westerse cultuur in de verdrukking) voor)

Wat Thom deed was dus een smakeloze uithaal voor de politieke buhne, al had
Fortuyn het met zijn blunder nog zo uitgelokt.  Voor een club die prat gaat op
de inhoud gaat het niet aan voorbarige oordelen te vellen en Anne Frank als
weinig orininele kapstok van politieke correctheid te hanteren. Vandaar dat
ik liever had gehad dat Thom op bezwaarlijkere uitlatingen in het
interview had gereageerd, zoals zijn asielopvattingen en het feit dat hij
maling had aan het LN program.

  : Hij is uitgebreid op de multiculturele samenleving ingegaan, en heeft
  : het gebrek aan programma van LN verschillende keren genoemd.
  :
  : Heb je die speech wel gehoord of gelezen?

Ja, ik zat in de zaal. Het stuk over de multiculturele samenleving
was in reactie op Balkenende, niet n.a.v. Fortuyn. Thoms speech was
verder ook prima maar daar ging het nu niet om.

Met vriendelijke groet,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |