D66 is INTERCULTUREEL

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Feb 20 12:46:32 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Jasper,

En het gekke is dat ik - jarenlang op deze lijst zowat de enige die stelde
multicult = apartheid, verzuiling - ook dat interculturele als algemeen
beleid te *ver* vind gaan. Het gaat, mede gelet op de vakliteratuur en
beleidnota's, dan nog steeds om het benadrukken van de culturele verschillen
binnen een bepaald organisatorisch verband. Binnen een natie, bij
sociaal-economische en bedrijfsmatige relaties zoals handel en
multinationals met filialen her en der.

Een licht positief aspect zou kunnen zijn dat je op grond van vastgestelde
verschillen concreet op (micro-) bedrijfsniveau kunt komen tot begrip of
pacificatie van individuele relaties. Voor grote groepen of etnische groepen
valt er met het interculturele ook geen eitje te bakken.

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 00:28 20-02-02 +0100, you wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Ik ben het geheel met je eens AD, dat is inderdaad de ideale samenleving!!
>
>Jasper Diekema

zeker in grote steden een acceptatiebeleid waar begrip voor elkaar de
boventoon voert moeten voeren. Zeker voor jeugdigen kan dit nog werken.

>  <knip>
>

>  Laten we streven naar een interculturele samenleving. Een multiculturele
samenleving is een verzuilde samenleving - met als extremum de apartheid.
Een monoculturele samenleving is een vervelend soort dictatuur. De vrijheid
van godsdienst is in Nederland bevochten tussen 1568 en 1648 in een Tachtig
Jarige Oorlog. Laten we met elkaar samenwerken in een samenleving.

>  Herinner je het volgende paarse lied nog? Paars is niet alleen een
bisschoppelijke of liturgische kleur - het was tevens de kleur ten tijde van
de tweede feministische golf - twintig jaar geleden.

> [...]
>
>  Waar niemand wint ten koste van een ander
>
>  En man-zijn ook betekent: zorgzaamheid
>
>  Waar angst en rouw niet weggemoffeld worden
>
>  Waar mannen zonder baan niet denken dat ze minder zijn
>
>  Waar vrouw en man elkaar niet hoeven haten
>
>  Maar eindelijk bondgenoten kunnen zijn
>

>  Er is een land waar mensen willen wonen
>
>  Waar jong zijn niet betekent dat je steeds wordt genegeerd
>
>  Waar zwakken met respect benaderd worden
>
>  En vreemdelingen niet meer gekleineerd
>
>  Waarin geweld door niemand meer geduld wordt
>
>  Waar allen kunnen troosten als een mens ten onder gaat
>
>  Dat is het land waar mensen willen wonen

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66