inkomensafhankelijke regelingen (vervolg op: SER, wetgevende macht?]

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Mon Feb 18 12:04:05 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Joris,

Overheidsreglingen in dit land staan bol van de inkomensafhankelijke
regelingen. In de zorg, rond kinderopvang, huursubsidie, onderwijs
(studiekostenteruggave, studiefinanciering), ozb-vrijstellingen,
afvalstoffenheffing etc. etc.. Iedere regeling heeft zijn eigen
inkomensnormen, zijn eigen berekeningssystematiek en eigen
controle-mechanismen. Gevolg: onduidelijkheid bij burgers waarvoor ze in
aanmerking komen (onderuitnutting van de huursubsidie b.v.), veel
formulieren die beoordeeld en nagerekend moeten worden door ambtenaren en
controle-diensten die langs elkaar heen werken. Zowel voor de overheid als
voor de burger kan dit veel effectiever, waardoor de lagere inkomens ook
echt krijgen waar ze recht op hebben en de overheid minder kosten hoeft te
maken.

Ten tweede heeft die diaree aan inkomensregelingen het verschijnsel van de
armoede-val tot gevolg. Een stijging van je bruto-loon betekent dan dat je
niet meer in aanmerking komt voor al die "sociale" reglingen. Absurd dat het
voor veel mensen financieel gunstiger is om werkloos thuis te blijven, dan
te gaan werken. Dat is pas sociale uitsluiting! En de PvdA wil dat duidelijk
in stand houden. Sociale club, hoor....

Je vraagtekens rond de uitvoering van inkomensbeleid via de belastingen
i.p.v. via omwegen in allerlei onwillekeurige regelingen tonen de huiver bij
velen in dit land (en blijkbaar ook in onze partij) om zaken fundamenteel te
veranderen. Nu kan ik je geruststellen. Onze belastingdienst biedt de
mogelijkheid om aftrekposten voorlopig maandelijks uit te laten keren
(voorlopige teruggave). B.v voor de hypotheekaftrek een veel gebruikt
verschijnsel. Mochten lagere inkomensgroepen niet al profiteren door lagere
loonbelasting, die hen hogere netto-maandinkomens oplvert, dan kunnen ze
desgewenst specifieke aftrekposten voorlopig maandelijks laten uitkeren.
Technische uitvoeringsissues, blijken dus ook technisch op te lossen.

Groeten, Erik van Buiten