De lijst

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Feb 4 20:00:16 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  : REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
  :
  :  Deze uitslag geeft duidelijk aan dat wij nog niet toe zijn aan individuele
  : zelfsturing.

??

  : Ook het gebruikte systeem is verantwoordelijk voor deze uitslag. Ikzelf
  : heb bovenaan de lijst een paar nieuwe gezichten geplaatst maar met de
  : volgende

Dat doe ik ook. Bovenaan je favorieten en dan aanvullen met het stemadvies
minus je bezwaren.

  : plaatsen kom je dan in de problemen. Door de rest in te vullen met bekende
  : oudgedienden krijgen zij dus altijd een aantal punten per kiezer.
  : Dit systeem is in het voordeel van de "bekende" mensen.

Nee hoor. Het 'stemmen-op-bekenden' gedrag van een deel der leden is
in het voordeel van de bekende mensen. Het systeem doet er daarvoor
niet toe.

  : Ik stel voor om de volgende keer de keuze te beperken tot slechts 5
  : ipv minimaal 15 kandidaten.

Dat maakt geen bal uit en maakt slechts het stategisch stemmen krachtiger.
Het enige dat wat mij betreft moet veranderen, is (zoals gezegd) de
telmethode. STV is dan ook al meerdere malen voorgesteld maar wordt
steeds getorpedeerd om vage redenen (Zoals: te moeilijk. Alsof dat er
iets toe doet voor een intern systeem).
Maar nogmaals: dit staat los van het 'stemmen-op-bekenden' gedrag.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |