Eurofighter vs JSF

Fri Feb 1 12:45:53 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo allemaal,

Bert schreef:

> [...]

Bert, je bent toch politiek slim genoeg om te weten dat strax als argument
gebruikt gaat worden dat we nu eenmaal een beslissing hebben genomen om mee
te doen in de ontwikkeling en er geen weg meer terug is.... Zo gaat dat...
Dus een beslissing nu is min of meer toc wel een beslissing voor strax.

Herman:
> Dat zegt de VVD ook, maar ik zie niet hoe die twee uitgaven van elkaar
> zijn los te koppelen. Waarom zou je 800 miljoen investeren in de
> ontwikkeling van dat toestel als je er achteraf geen exemplaren van
> koopt? Dan heb je dat geld toch weggegooid? Bovendien, wel
> mede-ontwikkelen en zelf vervolgens niet kopen - dat zal bij andere
> eventuele potentiële kopers ook niet veel vertrouwen wekken...

Precies. Ik meen bijvoorbeeld dat de landen waar de eurofighter door
gemaakt is, zelf ook niet veel van die fighters hebben afgenomen.... een
slecht teken voor de eurofighter. Dus als we al beslissen om wel met
fighters door te gaan....
Zijn de F-16's eigenlijk nu helemaal af? kunnen we er niet meer mee
vliegen? OK , is misschien een beetje achterhaald inmiddels maar als ze nog
goed functioneren. En waarschijnlijk alleen achterhaald ten opzichte van
het allernieuwste. Maar zijn ze achterhaald vergeleken met  vliegtuigen van
een eventuele "tegenstander".
Groet joris