Randstedelijke arrogantie

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Fri Feb 1 06:42:18 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Met enige passage in je "visie" heb ik toch wel problemen. Met name de snede: "In dit geval de blanke christenen uit de
provincie. Die voelen zich kennelijk bedreigd en vragen om aanpassing aan zichzelf." (zie onder voor de volledige context).

Jammer dat je je pijlen slechts richt op de blanke christenen uit de provincie. Hiermee ontken je een dieper geworteld "monoculturisme" in onze samenleving, die allang veel verder gaat dan de Provincie, en zeker dan Christenen. Ik durf zelfs te stellen dat er in zijn algemeenheid meer begrip is voor multiculurisme bij Christelijken, en dan met name bij diegenen die dat ook nog actief praktiseren, dan bij niet christelijken. En juist deze actieve christenen bevinden zich in de provincie. Het is jammer hoe door deze enge en beperkende zinssnede een probleem in onze samenleving, dat zich o.a. ook laat zien in de grote steden in de Randstad, onder de "rijken" in de dorpen rondom en langs de rand van diezelfde "Randstad" enzoverder, lijkt te bagatelliseren. Randstedelijke arrogantie wordt de meeste politieke partijen wel verweten, mede een reden waarom lokale partijen het juist in de provincie al wat langer goed doen.

Groet,

Wim