Segregatie als toekomst

Tue Dec 24 10:55:24 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Arthur Schelvis <arthur_schelvis at HOTMAIL.COM>:

>Heeft het nog zin om aan integratie vast te houden? Kunnen we ons
>niet beter instellen op toenemende segregatie?

 Doel van het geldverslindende integratie-debat is te voorkomen dat
 men moet nadenken over de immigratie. Zich instellen op toenemende
 segregatie is uiteraard beter maar het is niet politiek-correct,
 verspilt veel te weinig geld, en mag dus niet. Het wachten is op
 het moment dat de wal het schip zal keren.

>De vraag die zich onontkoombaar opdringt is: waarin bestaat
>integratie? Autochtonen en allochtonen geven er een verschillende
>invulling aan.

 Uiteraard. Voor immigraten betekent het: 'zich in Nederland vesti-
 gen', voor Nederlanders: 'plaats moeten maken.' De belangen zijn
 dus strijdig. Segregatie (apartheid, bouw speciale steden voor
 immigranten, offer doelbewust bestaande steden voor hen op) lijkt
 een oplossing maar vermijdt de vraag waar het allemaal om gaat:
 'wat hebben die immiganten hier eigenlijk te zoeken ?' Die vraag is
 echter nog minder politiek correct dat het bevorderen van apartheid.
 We leven immers in een tijd waarin denken de duivel zij.

 Daarenboven planten immigranten zich voort als konijnen (dat is nu
 juist de reden waarom ze een oogje op ons land hebben laten vallen
 en waarom wij moeten opkrassen). De zaak is in de kortste keren ook
 hier vol, we worden als Nederlanders gewoon weggeneukt.

>Integratie is een eis van de cultuur die zich nog steeds dominant
>en een eenheid waant.

 De toekomst lijkt mij dan ook uiterst voorspelbaar: het discrimi-
 neren van immigranten zal deel gaan uitmaken van de politiek-cor-
 recte dogmata. Degenen, die thans alle problemen veroorzaken met
 het dragen van peperdure oogkleppen en die thans de rekening daar-
 voor bij anderen neerleggen, zullen zich ooit de geroepenen achten
 om daar zo goedkoop mogelijk een eind aan te maken. Dat gebeurt
 pas op het moment dat ze zelf in hun villawijken in het gedrang
 komen.

 En dan breekt dus de pleuris uit.

 Marc Fluks, Amsterdam