Kalmeringspillen?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Dec 19 15:54:56 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, Dec 19, 2002 at 03:30:59PM +0100, Herman Beun wrote:
  > REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  > Nee, afkeer van de SP voert de boventoon. Omdat de PvdA de SP ineens
  > verkiest boven D66 nam Thom daar stelling tegen. De afkeer die D66 heeft
  > van de (huidige) VVD is niet groter of kleiner dan de afkeer van de SP -
  > en als de PvdA de keuze maakt die ze maakt, dan wordt het dus lood om
  > oud ijzer of D66 met links of met rechts in zee zou gaan. Dat heeft Thom
  > nu duidelijk gemaakt. Ik zie echt niet in wat daar mis mee is, maar
  > misschien ben ik een "neo-liberaal element" (quod non).

  Wat Thom heeft duidelijk gemaakt weet ik niet. Wel weet ik dat de
  kranten schrijven dat D66 naar de VVD lonkt. Of de afkeer van D66
  van de SP niet groter of kleiner is dan de afkeer van de VVD
  betwijfel ik. Ik vermoed dat de SP nog altijd een beetje wordt gezien
  als een niet serieus te nemen groepje sectarische dwazen die door
  de conjunctuur wellicht wat al te groot worden. Ik zie ook helemaal
  niet waarom het gezwalk van de overbodige PvdA bepaalt dat een
  keuze voor links of voor rechts lood om oud ijzer is. Dat is ook
  wat ik de hele tijd probeer aan te geven: Het bekritiseren of zelfs
  verwerpen van de PvdA hoeft in verkiezingstijd helemaal niet te
  impliceren dat je over de VVD moet beginnen. Zeker als je ook nog
  naar de peilingen kijkt, en constateert dat getalsmatig ook combi's
  als SP-D66-CDA(-GL) wellicht mogelijk worden. Dat doet bovendien recht
  aan vermoedelijke winners (CDA,SP). Ik snap dus dat automatisme van
  'geen PvdA?, dan dus VVD!' niet zo.
  Maar ja, voor hen die de SP zien als sectarische dwazen is een dergelijke
  combi natuurlijk een gruwel. Maar dan nog hoef je je niet uit te
  spreken voor de VVD.
  Tot slot moet een partij die op 5 of 6 zetels staat misschien wel
  helemaal niet babbelen over coalitievorming...

  Groeten,

--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\   Utrecht                                                        |