Denktank 66

Wed Dec 18 15:20:51 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:41 17-12-2002, Bart Meerdink wrote:

>Tja Erik, wat is wezenlijk?

Tja Bart, wat is wezenlijk... :-)

>Hebben telefoon, radio, televisie, mobieltje, satelliet de
>maatschappij 'wezenlijk' veranderd?

Wat vind je zelf?

>'Men' vindt internet blijkbaar toch steeds belangrijker.

Dat 'men' Internet 'steeds belangrijker' vindt, is toch
iets anders dan de bewering dat Internet de maatschappij
*wezenlijk* heeft veranderd.

>Is het tegenwoordig niet makkelijker om op de hoogte te
>raken van wat je aangaat,

Volgens mij niet.

Ik vind de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) altijd een mooi
voorbeeld. Vroeger waren we als burgers slecht op de hoogte,
maar toen kwam de WOB. Daarmee kun je een hoop informatie
boven water krijgen. Maar dat vinden ambtenaren dikwijls
niet zo leuk. Gevolg: er worden allerlei trucs bedacht om
informatie minder 'wobbable' te maken. En daarmee zijn we
dan weer terug bij af.

>en eventueel (met mate uiteraard) ook direct contact te krijgen
>met mensen die daar mee bezig te zijn?

Meer dan in het pre-Internettijdperk?

>Hoe denk je dat tegenwoordig de organisatie van akties,
>demonstraties, campagnes in elkaar zit?

Er wordt wellicht wat meer gemaild en wat minder getelefoneerd?

Hier had ik toch een vlammend betoog verwacht! :-)

>Je was door het noemen van Hein in mijn 'heinerik' prullebakje gevallen
>:-) , maar goed, ik heb dit berichtje er maar weer uitgehaald.

Hahahahahahahahaha. :-)

>Het principe dat ook bij 'high-profile' sites (deze lijst is
>'low-profile') kan zorgen voor vruchtbare meningsvormende discussies op
>het internet, is om het de lezers mogelijk maken elkaars bijdragen van
>een rating te voorzien.

Dat weet ik; ik herinner me nog dat Rop Gonggrijp dat
jaren geleden al eens opperde.
Maar daar ging het in het stukje van Blankesteijn niet
helemaal om. Het zou wel tegemoet komen aan de bezwaren
van Peter Bos, denk ik. :-)

>Als eenling kun je de informatie-hoeveelheid niet de baas,
>maar samen met je mede-geinteresseerden wel.

Misschien wel.
Maar de kritiek van Blankesteijn gaat wel iets verder dan
het signaleren van information-overload.

Erik vdMb