Teletekst: D66 lonkt naar coalitie met CDA en VVD

Rikkert J. Swets r.swets at WARANDE.NET
Tue Dec 17 15:19:31 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink schreef:
> Bovendien staan ook nog steeds de publieke uitspraken van Thom de Graaf
dat
> samenwerking met CDA en VVD op basis van dat 'Strategisch Akkoord' (wat er
> strategisch aan is ontgaat me nog steeds) wel heel erg buitengewoon
moeilijk
> zou worden.
>
> Martin
En zie hier het gezwalk in de ogen van de kiezer...
Ik deel de mening van Joris, Bos was denk ik best slim bezig. Een stem tegen
een coalitie van CDA-VVD is nu in de ogen van de gemiddelde kiezer geen stem
meer op D66. Het gos van de kiezers zal de inhoud van Thom's brief nooit
lezen en alleen kennisnemen van de interpretatie die de media aan die brief
geven. Ik ga er niet vanuit dat die interpretatie positief voor ons uitvalt
(want dit is al de tweede keer dat de media berichten dat we best CDA-VVD
aan een meerderheid willen helpen).
Na het lezen van de brief in kwestie vraag ik me toch af wat Thom bewogen
heeft hem te schrijven. Bos doet uit strategische overwegingen uitlatingen
over D66 en dan gaat Thom daar serieus op in, probeert zelfs de door Bos
gegeven argumenten onderuit te halen. In mijn ogen legitimeer je de stelling
van Bos hiermee meer dan dat je hem ontkracht. Een reactie in de zin van
"een kat in het nauw maakt rare sprongen" in de richting van Bos had mij
meer aangesproken. Serieus ingaan op pesterijen werkt meestal
contraproductief, we hebben ons weer eens lekker op de kast laten jagen...
groet,
Rikkert