[Publiek geld naar commerciele omroep]

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Dec 17 14:03:05 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Beste vriend,

Ik begrijp dat je je vrinden in het Utrechtse - overigens zonder mij
daarvan in kennis te stellen - van het belang van onze conversatie op de
hoogte wilt brengen. :)

Dat siert je.

Het niveau van de lessen middelbaar onderwijs zeg je, en dat gekoppeld
aan mijn kennisniveau over de wijze waarop een private onderneming wordt
gefinancierd.
Tsja .....

Henk, die financiering vindt plaats op grond van een ondenemersplan
waaraan de betrokken financiers enig geloof hechten. Overigens met de
bedoeling dat zij (de financiers) er niets bij in schieten, mocht het
onverhoopt mis gaan en dat wordt (af)betaald voor die dienstverlening.
Reden, waarom de ondernemer daarmee rekening houdt bij de prijs die hij
in rekening brengt bij de/zijn eindgebruiker. Veelal worden startende
ondernemers daarbij ondersteund met subsidies, afhankelijk van de
branche etc. etc. Overigens doet dat niet zoveel terzake.

Heb ik een voldoende? :)

Mijn punt ging echter over de wijze waarop wij allen ongevraagd mede in
rekening krijgen gebracht een bedrag dat de ondernemer/-ming meent nodig
te hebben om ons allen lastig te kunnen vallen met zijn vernieuwd, dan
wel verbeterd product en dat het liefst op basis van enige continuiteit.
Om daarmee een nog groter marktaandeel te verwerven dat eigenlijk op
zich weer haaks staat op het concurentieprincipe.

Of ben je in de veronderstelling dat er nog veel onontgonnen moet worden
waardoor de kosten nog meer gedrukt kunnen worden, enzo enzovoort? Heb
jij zicht op nieuwe spectaculaire ontwikkeling op dit terrein? Innovatie
als ik het goed heb.

Het voert te ver daar nu allemaal dieper op in te gaan. En er is op zich
ook niets mis mee.

Zit ik al tegen een 8? :)

Waar het echter hier over gaat zijn de verschillende vormen van wat je
'financering'/'subsidie' kunt noemen van middelen die bedoeld en/of
bestemd zijn voor de omroep.
In mijn visie maakt het niet zoveel uit hoe de geldstromen lopen en
welke naam je eraan geeft.
Als maar helder is hoe ze lopen en met welk doel.

Belangrijk vind ik dat de omroepen iets weerspiegelen van onze
(democratische) samenleving en dat dit niet op basis gebeurt van wat we
met z'n allen consumeren. Commerciele omroepen zijn in principe
bedrijven met andere dan maatschappelijke doelstelling(en). In het
laatste geval hebben we er nauwelijks enige invloed op en is de
programmering vooral bedoeld jouw achter het scherm te krijgen om je die
reclameboodschappen te kunnen voorschotelen.

Ja, ik weet het. Het wordt nu iets minder, want dit staat niet echt in
de boekjes. :)

De DDR opgegeven zeg je.

Maar Henk, het gaat hier om de principes die door hen werden toegepast.
Laat je nu niet van de wijs brengen.

Henk Elegeert (die nog veel wil leren)