Bang voor de onbekende?

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue Dec 17 03:45:36 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark

Jouw waarneming  kan best iets zeggen, maar ik weet niet of in de VS, en
speciaal in California, de mensen niet verder uit elkaar wonen dan in het
dichtbevolkte Nederland. En als je in het universitaire Berkeley in "the
easygoing state" woont is het mogelijk een heel andere sociale omgeving dan
in LA South Central, of in de Haagse binnenstad (of die van Mokum...).
  En je hoeft het boekje "The Undutchables" (handleiding Nederlanderskunde
voor hier wonende expats) maar te lezen om te weten dat de Nederlanders op
straat en bij de eerste ontmoeting misschien wat stug en afstandelijk
overkomen, maar dat het bij nadere kennismaking hele vriendelijke mensen
kunnen blijken, terwijl je in de VS gek wordt van de bij nader inzien erg
oppervlakkige "have a nice day"-vriendelijkheid.

 En hoe je het ook bekijkt, een extreem-xenofobe beweging als de John Birch
Society ontstond in Californie, dus "you don't allways know what is behind
the smile".

  Het zijn maar een paar opmerkingen, die je mogelijk iets nader op je
ervaringen in doet gaan.

En over paranoia gesproken: het was geen Nederlandse, maar een Britse lagere
school die kort geleden haar ouders verbood foto's en filmpjes te makewn van
het optreden van hun kinderen in het school-kerstspel omdat die opnamen
(HOE? vraagt een zinnig mens zich af) wel eens in handen van een pedofiel
konden vallen. Het kan dus altijd nog erger.

Bernard Aris,
hagtje De Haagg.