Denktank 66

Tue Dec 17 01:38:54 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 22:51 16-12-2002, Bart Meerdink wrote:

>Als 'prehistorische' internet-evangelist ;-) vond ik het stukje van
>Herbert Blankenstein tamelijk behoudend en onconstructief. De status quo
>wordt heilig verklaard, veranderingen in de samenleving niet opgemerkt
>("De maatschappij is echt niet wezenlijk veranderd doordat we op nieuwe
>manieren kunnen communiceren.").

Geef eens aan op welke manier de maatschappij wezenlijk is
veranderd doordat we op nieuwe manieren kunnen communiceren?

>Als we iets gezien hebben het laatste jaar dan is het wel dat deze
>status quo in het geheel niet perfect is.

Ongetwijfeld Bart, maar je kunt dat niet omdraaien!

>Maar een internet-columnist (hij schrijft een column voor hccnet) die
>niet verder komt dan dat informatie-overload en frivool gedrag het
>internet diskwalificeren als serieus medium, die ontbeert elke visie (en
>is niet op de hoogte).

Ik volg Blankesteijn al jaren, en ben het vaak met hem eens.
Het meeste van wat hij in dit stuk samenvat heb ik evangelisten
van teledemocratie (Maurice de Hond, Hein van Meeteren) ook al
eens voorgehouden. En wat me dan telkens weer opvalt, is dat
onze evangelisten nimmer met een behoorlijke reactie op de door
sceptici aangevoerde tegenargumenten komen.
De Hond stuurde me een woedend mailtje; Hein noemde mijn
realistisch gebleken visie 'ietwat somber', en jij speelt in
je kritiek op het betoog van Herbert Blankesteijn op de man.

Als hij het zozeer bij het verkeerde eind heeft als jij blijk-
baar meent, zou het je toch bijzonder weinig moeite moeten
kosten om Blankesteijns betoog aan flarden te analyseren.

Ik vind dat Blankesteijn helder wijst op de gevaren van een
soort permanente opinie-peiling, zoals bijvoorbeeld Emile
Ratelband die bleek voor te staan toen hij nog in de race
was voor het lijstrekkerschap van Leefbaar Nederland, en
zoals eerder bepleit door o.a. zelfbenoemd Internet-goeroe
Marcel Bullinga, en DB.NL-bestuurder (?) Hein van Meeteren.

Erik vdMb