Nobelprijs duurzame ontwikkeling: meer data

Mon Dec 16 15:02:52 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> schreef (leuk stuk trouwens):
>Met lichte verbazing las ik de bijdrage van zaterdag door sterrekundige
>Marc Fluks: aan de hand van een citaatanalyse maakt hij duidelijk dat een
>Nobelprijs voor sustainable development onzin is. Er wordt veel over
>gepubliceerd in vaktijdschriften, maar het aantal serieuze citaties
>(refereren aan voorgaande publicaties) is miniem.
 (...)
>- Een niet onbelangrijk deel van het onderzoek staat een beetje geisoleerd
>of betreft een uitzonderlijke niche. Publicatiegolven, hypes dicteren
>vooral de brainstorming naar onderwerp.

 Okee Henkie, ik heb het even naar jaartal uitgespitst en weer geintegreerd
 over alle landen...

 ------------------------------------
 Jaartal            Aantal artikelen
                    over 'sustainable
                    development'
                   (16 december 2002)
 ------------------------------------
  1988                      16
  1989                      31
  1990                      33
  1991                       0
  1992                     132
  1993                     192
  1994                     247
  1995                     302
  1996                     320
  1997                     323
  1998                     371
  1999                     347
  2000                     442
  2001                     424
  2002                     419
  2003                       1
 ------------------------------------

 Het aantal publicaties is dus thans licht op z'n retour. Mogelijk is de
 hype over ? Hierin moet men verdisconteren dat de wetenschappelijke
 output elk jaar weer groter zij; een afname komt dus dubbelhard aan
 terwijl een geringe toename toch eigenlijk ook een beetje een afname (!)
 zij.

>- Het "bewezen onderzoek", het opnieuw aantonen van iemands gelijk door
>replicatie of herhalingsonderzoek, kan helaas geen algemeen criterium zijn
>van "wetenschappelijkheid".

 Maar het is wel een criterium om een Nobelprijs toegekend te krijgen.

>- Dat de Zweedse artikelen overwegend "biologisch" zijn, kan er bij mijn
>niet in als ik de 73 titels zie. Toch erg veel politiek en economie!

 Ik bedoelde de artikelen die een paar keer geciteerd werden.