Identificatie moet vanaf twaalf jaar

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Sun Dec 15 14:35:33 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel Scheffer schreef:

> Als je langer in Brussel had gewoond of 500 meter lager in
> Schaerbeek dan had je misschien gehoord van de "crime de
> sale gueule".

Zoals ik al duidelijk aangaf is dat inderdaad een bezwaar waar ik (zeker
in Schaarbeek - NLse spelling trouwens, ligt gevoelig hier!) aan gedacht
heb, alleen betwijfel ik of het een principieel argument is. Beter
toezicht op de politie en beter trainen, lijkt me. En goede regelgeving
rondheen de legitimatieplicht natuurlijk, dwz: legitimatie verplicht bij
verdenking van een misdrijf of overtreding (zoals nu in NL) en bv als
men getuige is geweest van iets. Dat de legimtimatieplicht er niet is om
willekeurig passanten naar hun kaart te kunnen vragen lijkt me evident
en dat dit duidelijk in de regels moet staan ook.

Zoals ik verder ook al aangaf ben ik zelf nog helemaal niet overtuigd
van de noodzaak van een legimatieplicht. Als advocaat van de duivel
draag ik argumenten aan - dat is al.

Herman Beun          http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be  kandidaat Tweede Kamer D66
*** drastisch & doordacht de Tweede Kamer in ***