Identificatie moet vanaf twaalf jaar

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat Dec 14 22:21:54 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:
> Als ik dan even advocaat van de duivel mag spelen (voor de
> duidelijkheid: letterlijk, ik ben er zelf namelijk nog helemaal niet
> uit): Dat bezwaar zie ik niet zo. Onder de bestaande wet geldt immers
> ook al een legitimatieverplichting op het moment dat je door een agent
> van een strafbaar feit (bv zwartrijden in de tram) wordt verdacht. Wie
> op stap gaat met het plan een strafbaar feit te gaan plegen had er dus
> al belang bij om eventueel te zorgen voor een vals legitimatiebewijs. De
> nieuwe regeling verandert daar niks aan.

Het hellende vlak dus als argument om nog maar een stuk verder naar
beneden te glijden. Overigens wat Henk zegt (kans op verlies, lastig
dus) is reeel maar heeft een simpele oplossing waar je als advocaat van
de duivel vast wel wat voor voelt: het implanteren van een op afstand
uitleesbaar chipje bij iedereen. Heel praktisch en betrouwbaar (denk
bijv. ook aan patientnummer igv zwaar spoedeisend letsel), en de
verplichting tot legitimatie was er toch al, nietwaar?

> [...]
> op om van het gezeik af te zijn.
>
> De enige keer dat mij in ruim drie jaar Belgie (waar al jaren een
> legitimatieplicht geldt) om mijn identiteitskaart gevraagd werd was ook
> inderdaad toen ik getuige was geweest van een auto-ongeluk. Ik had daar
> toen ook geen enkel bezwaar tegen. Ik zie ook eigenlijk niet zo
> duidelijk waarom het erg is als een agent je naar zo'n kaart kan vragen.
> Zijn dat geen aangeprate WOII-trauma's, i.e. net zo irrationeel als
> wanneer een dertiger beweert dat hij niet graag Duits hoort spreken?

Als je je (bijvoorbeeld bij een demonstratie, aktie of staking) ergens
bevindt waar de autoriteiten dat lastig vinden (denk aan Greenpeace
akties bijvoorbeeld) is niets gemakkelijker dan je legitimatie op te
vragen en (ter intimidatie) te registreren, en eventueel (tijdelijk) in
te houden om je te beletten ergens anders heen te gaan. En autoriteiten
(politie) gaan nogal eens de fout in in hun plichtsbetrachting aan
vooral de bezittende klasse.

> [...]
> drie jaar waarschijnlijk heel wat vaker mijn kaart moeten laten zien.
> Maar dat lijkt me geen principieel bezwaar, eerder een kwestie van
> betere controle op de politie (die zonder die legitimatieplicht al
> mogelijkheden genoeg heeft om vervelend te doen) en betere training.
> Schending van de privacy? Zou een geloofwaardig argument zijn, als we
> niet al zoveel gelegenheden hadden waarop de legitimatieplicht geldt, en
> als het hele land al niet vol hing met CCTV-camera's waardoor we vrijwel
> voortdurend gefilmd worden. Ook die vlieger gaat dus niet op. Weet

Alleen al de verwachting dat vooral 'allochtoon' uitziende mensen veelal
gecontroleerd worden geeft al aan wat we van de voorgestelde
legitimatieplicht mogen verwachten.

Maar goed, dat waren de nadelen, wat zijn nou eigenlijk de positieve
effecten, welke problemen gaan er mee opgelost worden?

Bart Meerdink