mens en techniek

John j.wijsmuller at MYREALBOX.COM
Thu Dec 12 20:18:27 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb slechts twee jaar in landen als Pakistan, India en Egypte
rondgelopen.
Mijn indruk is dat wij niet in staat zijn om te begrijpen wat leven voor
arme mensen in die landen betekent.
Hoe zit het met "het gezin als voornaamste levensvervulling" als de ouders
zijn gestorven aan cholera en er acht kinderen onverzorgd achterblijven?
Hoe zit het met al die mensen die naar de stad gaan omdat er geen bestaan
meer is in het dorp van hun ouders?
Wij hebben twee eeuwen gehad om ons aan te passen aan de "nieuwe wereld".
De groei van de bevolking in Europa was 50 jaar geleden al sterk afgezwakt
of negatief.
De armoede die daar heerst hebben wij nooit gekend en kunnen wij ons niet
voorstellen.
De bevolkingsgroei gaat nog steeds hard door en echt niet omdat daar een
grote kinderwens aan ten grondslag ligt.
De vrijheidsobsessie in de westerse wereld betekent voor hen dat wij ze
laten verrekken.
Met heel weinig gezondheidszorg, onderwijs en geboorteregeling kan in veel
landen binnen 20 jaar een gigantische verbetering bereikt worden.
Voor de bezittende klasse zou dat uiteindelijk een harde klap zijn.
Als arbeid schaars wordt drogen hun inkomsten op.
Machtigen en rijken moeten het hebben van de ellende van de massa.

Groeten,

John Wijsmuller