'OVERHEID NIET MEEGEGROEID MET INDIVIDU'

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Dec 12 00:14:41 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel Scheffer D66 wrote:

> Tja dat schreven wij al een jaar geleden in ons verkiezingsprogramma.
> Sterker nog deze constatering was de rode draad achter het programma

Michiel, als dat al zo is, hebben dat D66 verkiezingsprogramma en de
Raad voor de Maatschappelijke Ontwikkeling dan ook nog gelijk in deze
discussie over normen en waarden?

Ik kom in de discussie niet echt tegen wat ik meen dat de kern van deze
discussie is: mijn individuele gedrag kan ten koste gaan van van het
collectief beschikbare nut zonder dat ik dat zelf echt voel. Helaas voel
ik wel een effect als anderen in groten getale net zo handelen zoals ik,
maar daar heb ik dan weer geen invloed op. Hetzelfde principe dus als
het prisoners dilemma.

Het toenemende materialisme heeft het besef verzwakt dat de som van wat
we met elkaar geven gelijk is aan de som van wat we met elkaar krijgen
en dat we allemaal winnen als we ons handelen laten bepalen door hogere
motieven. Welke hogere motieven dan, is de snelle wedervraag.

Kijk, dat is het gat dat gevallen is, het besef moet terugkeren dat we
er allemaal op vooruitgaan als we andermans geluk bij laten dragen aan
ons eigen welbevinden, ook al weten we niet altijd wie die ander is en
ook al krijgen we niet altijd erkenning van anderen voor wat we doen.

Dat tastbaar te maken in woord en verhaal, dat werkelijk geldt 'virtue
is its own reward', dat is de enige oplossing die ik zie voor ons
'prisoners dilemma' dat uiteindelijk terug te voeren is op het
verminderen van de kracht van de oude christelijke waarden in onze
samenleving.

Misschien lees ik niet aandachtig genoeg wat anderen schrijven, maar het
komt me voor dat het benoemen van "Individueel
verantwoordelijkheidsbesef als kernwaarde" zoals het rapport doet ons op
zich niets verder brengt, en al zeker niet als de toch al zo geplaagde
overheid maar weer eens de schuld moet krijgen.

Bart Meerdink