Energie-politiek (was: gemist)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon Dec 9 17:50:28 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Ja dus, maar er is geen draagvlak voor. Een partij die er positief
>  tegenover staat, verliest gegarandeerd stemmen. Mensen zitten liever
>  in het donker en in de kou...
>
>  Dat 'subsidieren' van groene stroom is het wegvallen van de ecotax
>  en daar wil men van af en daar willen de procucenten op hun beurt ook
>  weer onderuit. Ellende-in-het-kwadraat dus met als resultaat dat men
>  niet eens toekomt aan het feit dat de huidige energie-vooraad eindig
>  is en dat het eind in zicht komt. Met windmolentjes en zonne-energie
>  komt men er echt niet, wat de alternatievo's ook mogen beweren.

Zonne-energie kost nu tussen de 0.20 en 0.80 euro per KWH afhankelijk
van schaal en klimaat. (http://www.solarbuzz.com/Index.asp) en als dat
onze enige energiebron zou zijn over 10 jaar dan zouden we dat best
redden. Uiteraard zouden we duurder uit zijn dan nu, en daarom zal het
zo snel niet gaan.

Maar ik zie dus niet dat kernfusie onze redding zou moeten zijn
(kernfusie duurt nog veel langer dan levensvatbare zonne-energie), en
kernsplitsing al helemaal niet (daar zijn de voorraden ook eindig).

>  Kernfusie (synthese van zware waterstof dus) zal alles oplossen maar
>  het wordt steeds verder naar de toekomst verschoven in plaats van dat
>  het moment van introductie dichterbij komt. Daar kan men dus best
>  iets aan doen. Maar als men de energie-markt liberaliseert, dan krijg
>  je daar dus beslist geen vat op.
>
>  Met een ministerie voor Energie & Technologie kan men in eigen land
>  daar alvast iets aan doen (het moet internationaal, uiteraard, want
>  de zaak kost erg veel).

Ik denk dat je onderzoek veel breder zou moeten stimuleren, er zijn
zoveel zaken die bij kunnen dragen aan 'sustainable' (wat is het in het
Nederlands?) inrichting van onze wereld.

Bart Meerdink