Problemen van vandaag. Was: Gemist

Martin Lentink martinlentink at D66PUTTEN.NL
Mon Dec 9 17:47:05 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<knip>

> Ik wel. Maar ik vrees dat ik er niet toe doe ;-) Overigens zou ik graag
een regering aan het roer zien die ook wat meer investeert in ruimtevaart.
In de eerste plaats omdat dit een ruimtevaartprogramma' s een broeinest zijn
van innovatie. In de tweede plaats omdat het me niet onverstandig lijkt om
een ontsnappingsroute te hebben als we er hier op Aarde een zootje van maken
(denkt iemand nog wel eens na over 11 miljard aardebewoners in 2000 en nog
wat?) En wat dacht je van de mogelijkheid om buitenaards grondstoffen te
halen. Hooggeleerde heren hebben eens becijferd dat het ontmantelen van 1
Asteroide 600 miljard kan opbrengen. Moet je 'm wel eerst vangen
natuurlijk....

> Hans Hulst.

Energie is zeker een onderwerp voor welke regering dan ook. Maar ik weet
niet of de investeringen die noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van een
productierijpe fusiereactor, of voor een programma om planetoiden te vangen,
draagbaar zijn voor een land als Nederland. Lijkt me meer iets voor beleid
op Europees niveau. Daar zou de EU misschien een voortrekkersrol in kunnen
spelen.
Bij mijn weten bestaan er geen producerende fusiereactoren, en zal het ook
nog wel een tijdje duren voordat die er zijn. Zitten er fysici op deze
lijst?

Martin Lentink