gemist

Mon Dec 9 14:15:15 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Roland Kroes <r.kroes at verzekeraars.nl>
>Verder, om de boel toch even te overstijgen: wat voor soort
>verandering voorzie jij dan? Wat is er nodig?

 [De eerste vraag begrijp ik niet, Roland]

 Wat er nodig is, dat is dat het verleden wordt losgelaten.

 Probleem is dat de Graaf daar zozeer mee verstrengeld is dat
 dat eigenlijk niet meer mogelijk is. Het beste zou zijn als
 de Graaf alsnog weggaat, lijkt me. Maar dat doet'ie dus niet.

 Het grootste probleem van vandaag is het immigratie-vraagstuk.

 Probleem is dat D66 daar zo ver mogelijk vandaan blijft. Hetgeen
 tot uiting komt in een beetje lullen over 'integratie'. Wie voor
 integratie is (in elk geval NIET de immigranten), zit het pro-
 bleem domweg te ontkennen. Er zou een bevolkingswet moeten komen
 die ook de immigratie regelt. Ik vond Dittrich zaterdag trouwens
 wel aardig op dreef tegen van Dam bij het lagerhuis... :-)

 Grootste probleem van morgen is het energie-vraagstuk.

 Probleem is dat de politiek daar nog niet aan toe is (die wacht
 gewoon af totdat het te laat is, zoals dat de politiek betaamt,
 en frobelt intussen wat met het kiezen van je eigen energie-
 bedrijf).
 Er zou een ministerie voor 'Energie & Technologie' moeten komen,
 er moet veel geld naar kernenergie. De ontwikkeling van fusie-
 reactoren en de daaraan gekoppelde waterstof-technologie dient de
 hoogste prioriteit te krijgen. Ik vraag me af of iemand weet, wat
 dat is.

 Verder denk ik aan typische D66 punten als hulp bij levensbeein-
 diging en zo. Zie m'n mailtje van een tijdje terug,
    http://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0210&L=d66&P=R63609
 voor meer van dat soort punten.

 Inmiddels kan aan dat lijstje daar worden toegevoegd dat Nederland
 niet mee hoort te doen aan een koloniale oorlog tegen Irak, lijkt
 me. Die oorlog staat trouwens in verband met de komende energie-
 crisis en de weigering om ook maar enig beleid op dat front te ont-
 wikkelen.

 De meest noodzakelijke verandering van de politiek lijkt mij dat
 ALLE wetten vanuit het parlement horen komen (opbouwen/overhevelen
 van ambtenaren vanuit de ministeries naar een instituut van het
 parlement), inclusief het instellen van begrotingscommissies.

 Niet dat van het bovenstaande ook maar iets terecht gaat komen,
 dat besef ik heus wel. Het zijn immers inhoudelijke punten waarover
 ook nog eens moet worden nagedacht. En dat ligt tegenwoordig niet
 zo goed.

 Ik vraag me daarom af welke politicus binnenkort een taart in z'n
 gezicht gaat krijgen. En wie neukt z'n fractie-assistente terwijl
 echtgenote thuis met de aardappelen wacht ? En welke fractie-voor-
 zitter stookt toch z'n eigen genever ?

 Dat zijn immers punten die hout snijden...   :-(