interne verkiezingen -> 'echte' poll vooraf?

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Sat Dec 7 17:13:52 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Fritz van Rikxoort" <fritz at rikxoort.demon.nl> schreef:

> Van: Cees Binkhorst <cees at binkhorst.xs4all.nl>
> Een andere voorkeursactie wordt niet vermeld: het aanbevelen van een
> kandidaat uit de 'eigen regio/gemeente' :).

Fritz:
> Het ging niet over door besturen goedgekeurde en naar iedereen open
> voorkeursacties. Als Satenlid ben ik bijvoorbeeld niet gebeld of ge-emailed

Volgens mij hadden we het _helemaal_niet_ over goedgekeurde/open, maar over geheime voorkeursakties. Nogal een verschil toch?

Voor wat betreft goedgekeurd heb je dan wel (waarschijnlijk, heb nog geen reaktie gehad van het bestuur) gelijk, maar open is het
allesbehalve (hoogstens halfopen ;).

Wie weten er namelijk niet vanaf?
De kandidaten die niet in Amsterdam wonen, de kiezers uit NH die niet in Amsterdam wonen en de kiezers uit Amsterdam die geen e-
mailadres aan D66 hebben gegeven (en vooral dat laatste zijn er nogal wat :(.

De kiezers uit NH, niet in Amsterdam wonen, maar wel deze lijst volgen weten het nu wel :).

Zo zijn ogenschijnlijk goede voorkeursakties toch nog gecompliceerder dan je denkt.

> om tegen mijn fractievoorzitter te stemmen, en hoorde ik het achteraf na de
> opvallende uitslag tussen de twee lijsttrekkerskandidaten (40 tegen 60
> procent).
>
> Van mij mag alles, mits volstrekt open naar iedereen, en anderen hetzelfde
> kunnen doen.

Aan beide voorwaarden werd dus, naar mijn mening, niet voldaan.

> Wel komt bij mij een voorkeursactie op eigen kracht sterker over dan zonder
> enige bijzondere aanleiding schuilend achter een lange lijst hotemetoten,
> want dan krijg ik twijfels over de eigen kracht en moet ik mijn oordelen
> over al die hotemetoten meewegen. Dan kun je beter slechts 1 hotemetoot
> inzetten tegen hele groepen andere hotemetoten die andere kandidaten steunen
> ;-)

Ik heb slechts de naam van een hotemetoot langs zien komen. Namelijk het e-mailtje van Boris Dittrich, dat in jouw bericht verweven
was.

> Begreep bijvoorbeeld ook niet waarom de sterk bekende en kansrijke Bert
> Bakker (ook door mij hoog geplaatsts, ook openlijk in de Ongehoord-poll) met
> anderen samen een voorkeurskaartje stuurde. Maar gelukkig voor hem had ik
> mijn stembiljet al verstuurd  ;-)

Kostenplaatje? Ik heb begrepen dat het nogal wat kost zo'n mailing via je eigen partij. Mogelijk vriendendienst van Bert? Wie zal het
zeggen.

> Fritz

Groet,

Cees