interne verkiezingen -> 'echte' poll vooraf?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Dec 6 12:57:57 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als er stemmen op 'kansloze' kandidaten uitgebracht worden dan is dat
veelal bewust gebeurd, en omdat je 30 plaatsen te vergeven hebt en niet
je favoriet op zowel plaats 1, 2 als 3 kan zetten (het lijkt er trouwens
op dat er zeer veel ongeldige stemmen zijn geweest gegeven 3733 geldige
stemmen en 40% van 12000 = 4800) is Michiels argument niet geheel correct.

Een poll kan als een soort 'super' stem-advies commissie dienen, bij een
lange kandidatenlijst heb je behoefte aan houwvast, niet aan beperking
van je keuze. Stemming met meerdere ronden is gewoon te omslachtig.

Overigens is de poll vooraf voor *alle* interne verkiezingen, op elk
nivo bruikbaar volgens mij, dus als de partij de infrastructuur eenmaal
goed voor elkaar heeft kan deze op zeer ruime schaal haar diensten gaan
bewijzen.

Bart Meerdink