PVDA EU

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Fri Dec 6 01:49:56 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery schreef:

> Als ik de hoofdstuk drie van de Tijdelijke Referendumwet
> lees, dan vrees ik dat het toch aan de minister is om
> over de "referendabiliteit" te oordelen.

Ja, maar hij doet dat "gelet op artikel 7":

"Artikel 7
Geen referendum kan worden gehouden over:
a. wetten inzake het koningschap;
b. wetten inzake het koninklijk huis;
c. wetten inzake de begroting, bedoeld in artikel 105, eerste lid, van
de
Grondwet;
d. wetten tot verandering in de Grondwet en wetten houdende
verklaring dat er grond bestaat een voorstel hiertoe in overweging te
nemen;
e. wetten die uitsluitend strekken tot uitvoering van verdragen of
besluiten van volkenrechtelijke organisaties;
f. rijkswetten, behoudens rijkswetten tot goedkeuring van verdragen die
binnen het Koninkrijk alleen voor Nederland gelden;
g. wetten als bedoeld in de artikelen 15 en 16, tweede en derde lid, die
uitsluitend strekken tot intrekking of tot regeling van de
inwerkingtreding
van een wet naar aanleiding van een daarover gehouden referendum;
h. wetten als bedoeld in de artikelen 16, derde lid, en 20, tweede lid,
die
uitsluitend strekken tot goedkeuring van het voornemen tot opzegging
van een verdrag naar aanleiding van een over de goedkeuring van dat
verdrag gehouden referendum;
i. wetten als bedoeld in artikel 19, tweede lid, die uitsluitend
strekken
tot intrekking van de aan een verdrag verleende goedkeuring naar
aanleiding van een daarover gehouden referendum."

Hij moet zich aan de wet houden, en de goedkeuringswet voor het
Toetredingsverdrag valt volgens mij niet onder bovenstaande bepalingen.

Hoe dan ook ging het in de Kamer vandaag volgens mij over de
mogelijkheid van het "vrijwillig" door de regering organiseren van een
raadgevend referendum - dus niet op basis van deze wet, maar op basis
van een speciale wet.

De mogelijkheden die de Tijdelijke Referendumwet biedt blijven dan nog
bestaan (of niet, maar dat staat los van de discussie vandaag).

/Herman

Herman Beun          http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be  kandidaat Tweede Kamer D66
*** drastisch & doordacht de Tweede Kamer in ***